x terhitung salahku

Tuesday 28 June 2011

HOME documentary-must watch




x tau nk cari apa

...



org pn taip
youtube search engine : full movie

...

keluar senarai
dan plg atas

"HOME"

About this movie

Running time:1:33:18
Released:5 june 2009 (worldwide)
jom tgk!
klik link bwh ni   
HOME full documentary movie


bawah ni plak vdeo klip lagu Allah Maha  Besar- opick.
dan sbnrnya,vdeo klip yg dgunakan dlm lagu ni drp movie HOME.


org, smbil tgk home... org dgr Allah Maha Besar - opick



subhanallah... cantik.. persepsi org mse mula2 tgk movie ni.

movie no ceritakan tentang bumi, manusia, dan alam semulajadi.gambar2 yg diambil sbnrnya drp international photographer Yann Arthus-Bertrand dan movie ni dhasilkan oleh Luc Besson dgn suara latar oleh Glenn Close.

gambar2 diambil drp 54 buah negara serata dunia dgn 120 lokasi selama lebih daripada 217 hari. dlm movie ni, kite akn dibawa utk melihat bumi dari segala perspektif mcm mna mother nature berubah disebabkan manusia dan manusia.. 

dan

lihatlah tanda2 kiamat pd movie tersebut.cukup2lah tgk movie yg mengarut-ngarut. cbe lah tonton movie yg btul2 menyentuh diri (bukan mcm Nur Kasih The Movie.)

..i have seen... HOME.. must watch kebesaran Allah..
(ish bru skng org jmpa?dh 2 thn movie ni kluar)

klu kite nk g ke 54 buah negara pun xkn nampak apa yg ditayangkan dlm movie ni.mgkn kte nmpk shopping center.

manusia diciptakan dgn keadaan lalai..itulah.. lalai dunia, lalai juga utk akhirat (lg la kot).



 Dan sebutlah serta ingatlah akan Tuhanmu dalam hatimu, dengan merendah diri serta dengan perasaan takut (melanggar perintahnya) dan dengan tidak pula menyaringkan suara, pada waktu pagi dan petang dan janganlah engkau menjadi dari orang-orang yang lalai. 
(al-a'raf:205)


Dan Allah jualah yang mengetahui rahsia langit dan bumi dan kepadaNyalah dikembalikan segala urusan. Oleh itu, sembahlah akan Dia serta berserahlah kepadaNya dan (ingatlah), Tuhanmu tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan.  
(hud:123)


Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyangka Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim; sesungguhnya Dia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang padanya terbeliak kaku pemandangan mereka, (kerana gerun gementar melihat keadaan yang berlaku).  (ibrahim:042)



Kalau sudah demikian, adakah Allah yang menciptakan semuanya itu sama seperti makhluk-makhluk yang tidak menciptakan sesuatu? Maka patutkah kamu lalai sehingga kamu tidak mahu beringat serta memikirkannya.
( an-nahl:017)


Dan jadikanlah dirimu sentiasa berdamping rapat dengan orang-orang yang beribadat kepada Tuhan mereka pada waktu pagi dan petang, yang mengharapkan keredaan Allah semata-mata dan janganlah engkau memalingkan pandanganmu daripada mereka hanya kerana engkau mahukan kesenangan hidup di dunia dan janganlah engkau mematuhi orang yang Kami ketahui hatinya lalai daripada mengingati dan mematuhi pengajaran Kami di dalam Al-Quran, serta dia menurut hawa nafsunya dan tingkah-lakunya pula adalah melampaui kebenaran. 
(al-kahfi:028)


Dan demi sesungguhnya, Kami telah menciptakan tujuh jalan di atas kamu dan Kami pula tidak lalai daripada (menyediakan keperluan) makhluk-makhluk Kami.
(al-mukmin:017)


(Sekalipun demikian, orang-orang yang ingkar tidak juga berfikir) bahkan hati mereka tenggelam di dalam kejahilan, lalai daripada (memahami ajaran Al-Quran) ini dan mereka pula mempunyai lagi amal-amal (yang jahat) selain dari itu, yang mereka terus-menerus mengerjakannya.
( al-mukmin:063)


Mereka menjawab: Maha Suci Engkau (wahai Tuhan kami)! Sudah tentu tidak patut bagi kami mengambil sesiapa pun yang lain daripadaMu sebagai pelindung yang disembah (dan tidak patut juga kami menyeru orang menyembah kami); tetapi engkau (wahai Tuhan kami) telah melimpahkan kemewahan kepada mereka dan kepada datuk neneknya sehingga mereka lalai dan cuaikan ajaran agamaMu dan menjadilah mereka kaum yang binasa.
(al-furqan:018)


Dan katakanlah (wahai Muhammad): Segala puji tertentu bagi Allah (yang melimpahkan nikmat-nikmatNya yang tidak terhitung), Dia akan memperlihatkan kepada kamu tanda-tanda kekuasaanNya supaya kamu dapat mengetahuinya (dengan jelas nyata) dan Tuhanmu tidaklah lalai akan segala yang kamu lakukan.
(al-naml:093)


Wahai umat manusia, sesungguhnya janji Allah (membalas amal kamu) adalah benar; maka janganlah kamu diperdayakan oleh kemewahan hidup di dunia dan janganlah Syaitan yang menjadi sebesar-besar penipu itu berpeluang menyebabkan kamu terpedaya dengan (kemurahan) Allah (lalu kamu lalai dan menderhaka). 
(fathir:005)


Supaya engkau memberi peringatan dan amaran kepada kaum yang datuk neneknya telah lama tidak diberikan peringatan dan amaran; sebab itulah mereka lalai. 
(yasin:006)


Kemudian sesudah itu, hati kamu juga menjadi keras seperti batu, bahkan lebih keras lagi. Padahal di antara batu-batu itu ada yang terpancar dan mengalir air sungai daripadanya dan ada pula di antaranya yang pecah-pecah terbelah lalu keluar mata air daripadanya dan ada juga di antaranya yang jatuh ke bawah kerana takut kepada Allah; sedang Allah tidak sekali-kali lalai daripada apa yang kamu kerjakan.
(al-baqarah:074)


(Mereka yang menentang Nabi Muhammad) tidak ada lagi yang mereka tunggu melainkan saat kiamat yang akan datang kepada mereka secara mengejut dan dalam keadaan mereka lalai leka dengan perkara-perkara keduniaan. 
(az-zukruf:066)


(Serta dikatakan kepadanya): Demi sesungguhnya! Engkau di dunia dahulu berada dalam keadaan lalai tentang (perkara hari) ini, maka kami hapuskan kelalaian yang menyelubungimu itu, lalu pandanganmu pada hari ini menjadi tajam (dapat menyaksikan dengan jelasnya perkara-perkara hari akhirat).   
(qaf:022)


Oleh yang demikian (wahai orang yang lalai) bertasbihlah dengan memuji nama Tuhanmu Yang Maha Besar (sebagai bersyukur akan nikmat-nikmatNya itu). 
(al-waqiah:74)


Sedarlah wahai orang-orang yang lalai. (Sebenarnya kamu tidak ingatkan kesudahan kamu) bahkan kamu sentiasa mencintai (Kesenangan dan kemewahan dunia) yang cepat habisnya.
(al-qiamah:020)


Kami jadikan api (yang tercetus dari kayu basah) itu sebagai peringatan (bagi orang-orang yang lalaikan kebenaran hari akhirat) dan sebagai benda yang memberi kesenangan kepada orang-orang musafir. 
(al-waqiah:73)

nota: ingatan tuk diri org... tp lg baik klu yg lain2 terasa teringat sama..

No comments:

Post a Comment