x terhitung salahku

Sunday, 4 October 2015

newly me

im totally different

soal hati kn......

berbolak balik..

rindu itu ada

Thursday, 29 May 2014

ukty sufi..

lme x jumpa beliau

alhamdulillah dh slmt ukty sufi berumah tangga

31/5/14 majlis resepsi bg pihak lelaki..

x sangka itu ukhty sufi.. igtkn abg @ kakaknye

insyaAllah i'll go :))))) ... jmaat sy abiskn kerja sy.. sabtu dpt balik awal tuk g majlis awk ye..

pape pn.. ukhty sufi... sy mimpi kn awk.. kita jumpa.. awk dtg ke rumah sy..tp awk diam je dr awl kte jumpa (dlm mimpi tu) smpi la sy terjaga dari tido.. sy x bnyk ckp dgn awk..sy kn pemalu n pendiam.. mne ckp bnyk...ahaha

semoga ukhty sufi bahagia disamping family tersayang dan dapat menempuhi sgla ujian mendatang. smga rahmat sntiasa bersama ukhty sufi sekeluarga,.. aminnnn....

Monday, 10 March 2014

pesawat MH370 HILANG


dh 3 hari MH370 hilang

(CNN) -- With lead after lead failing to pan out, search and rescue officials said Monday they will expand the search area for the Malaysia Airlines aircraft that vanished three days ago.
The newly expanded search area encompasses a larger portion of the Gulf of Thailand between Malaysia and Vietnam, said Azharuddin Abdul Rahman, director general of the Malaysian Civil Aviation Department.
Nearly three dozen aircraft and 40 ships from 10 countries have so far failed to find any sign of the aircraft.
An oil slick that searchers had thought might be from the plane turned out to be fuel oil typically used in cargo ships, according to Rahman.
ONLY ON CNN: Thai PM comments
Questions swirl after airliner vanishes
Other leads -- reports that a plane door and its tail had been spotted -- turned out to be untrue, he said at an earlier briefing.
"Unfortunately, ladies and gentlemen, we have not found anything that appear to be objects from the aircraft, let alone the aircraft," Rahman said at the earlier briefing.
Authorities are sending ships to investigate a report of debris found south of Hong Kong, but it will likely be Tuesday before authorities know if there is anything to those reports, Rahman said.
No emergency signal has been detected by any search vessel or aircraft. And family members of passengers are being told to prepare for the worst.
So the mysteries surrounding Malaysia Airlines Flight 370 -- and the true identities of some of its passengers -- remain unsolved.
"For the aircraft to go missing just like that ... as far as we are concerned, we are equally puzzled as well," Rahman said.
"We have to find the aircraft."
So far, nothing
Click to expandClick to expand
Malaysia Airlines Flight 370 took off from Kuala Lumpur shortly before 1 a.m. Saturday (1 p.m. Friday ET). The Boeing 777-200ER, carrying 227 passengers and 12 crew members, went missing while flying to Beijing.
Since then, teams of searchers from Vietnam, China, Singapore, Indonesia, the United States, Thailand, Australia, the Philippines and New Zealand have been working alongside Malaysians to scour the Gulf of Thailand, part of the South China Sea that lies between several Southeast Asian countries.
The focus has now shifted to the Andaman Sea, near Thailand's border, after radar data indicated the plane may have turned around to head back to Kuala Lumpur.
But the pilot apparently gave no signal to authorities that he was turning around.
From 7 a.m. to 7 p.m., planes flew over the vast waters. Ships searched through the night.
The stolen passports
Are flight recorders 'antiquated?'
Plane loses contact with airline
It is perplexing enough that a jetliner seemed to have vanished without a trace. Adding to the mystery is the news that at least two people on board were traveling on passports stolen from an Austrian and an Italian.
The two passengers who used the passports in question appear to have bought their tickets together.
Rahman said Monday that authorities have reviewed security footage from the airport and said the men who traveled on the stolen passports "are not Asian-looking men."
Interpol tweeted Sunday it was examining additional "suspect #passports."
"Whilst it is too soon to speculate about any connection between these stolen passports and the missing plane, it is clearly of great concern that any passenger was able to board an international flight using a stolen passport listed in INTERPOL's databases," said Interpol Secretary General Ronald K. Noble in a statement.
The passports were reportedly stolen in Thailand, and Thai Prime Minister Yingluck Shinawatra told CNN's "Amanpour" on Monday that police are investigating.
"Initially we don't know about their nationality yet," she said. "But we gave orders for the police to investigate the passport users. Because this is very important to Thailand, to give full cooperation to Interpol in the investigation about the passport users. We are now following this.
Terrorism concern
The passport mystery raised concerns about the possibility of terrorism, but officials cautioned that it was still too early to arrive at any conclusions.
One possible explanation for the use of the stolen passports is illegal immigration.
There are previous cases of illegal immigrants using fake passports to try to enter Western countries. And Southeast Asia is known to be a booming market for stolen passports.
Five passengers ended up not boarding the aircraft. Their bags were removed and were not on board the jet when it disappeared, Rahman said at Monday's briefing.
Could the plane have been hijacked? "We are looking at every angle, every aspect," Rahman said.
"We are looking at every inch of the sea."
Agonizing wait
For the relatives of the 227 passengers and 12 crew members, the wait has been agonizing.
Among the passengers, 154 people were from China or Taiwan. The plane was also carrying 38 Malaysians, five Indians and three Americans citizens. Five of the passengers were younger than 5 years old.
In Beijing, family members gathered in a conference room at a hotel complex.
More than 100 people signed a hand-written petition that demanded "truth" from the airline. They also urged the Chinese government to help them deal with Malaysian authorities.
Malaysia Airlines, which was helping family members apply for expedited passports, said it will fly out five relatives of each passenger to Kuala Lumpur.
A fuller picture of what happened may not become available until searchers find the plane and its flight data recorder.

And so far, that hasn't happened.

nota: entah kenapa org yakin pesawat  selamat mndarat .. berbalik pd kes ni.. ade bnyk sgt spekulasi.. org pn wat gk spekulasi sendiri. iaitu >hijack<<

workmate org beragama kristian.. kerap dia sebut kesian pd bby dan dia mngharap spy bby slamat sbb salah seorg yg ade dlm aircraft tu adalah bayi

pgangan agama kristian, bayi dilahirkn dgn mnanggung dosa dr nabi isa.. sbb tu dia mngharapkan sgt bayi slamat.. berbeza dgn muslim, dmana bayi adalah suci tanpa dosa..

sekian.. indahnya islam..

Saturday, 27 July 2013




27/5/13 org dpt first posting....posting ke hospital sultanah nora ismail, batu pahat, johor... org wat keputusan bertukar secara suka same suka dgn sorg pegawai baru yg same2 1st posting  ni.. dia dpt posting tmpt yg sme kat hospital sultanah nora ismail, batu pahat.. knapa org tukar? sbnrnye penempatan dia kat bp tp dia dipinjamkan ke hospital pakar sultanah fatimah muar, johor.. jd, dgn relanya org sudi dipinjamkan ke hospital pakar sultanah fatimah, muar.. duk umh mak abah jimaaaatttttttt.... 

tp agak complicated bila dipinjamkan... apa beza dipinjamkn dgn org biasa...

bila dipinjamkan....

1- gaji diuruskn oleh hospital yg meminjam (gaii org diuruskan oleh hospital sultanah nora ismail, BP >diorg yg bayar gaji org)

2- segala dokumen peribadi, hospital yg meminjamkan yg pegang.. termasuklah HERMIS dan segala2nya perlu keep contax dgn pejabat pentadbiran ospital yg meminjamkan..

3- cuti.. cuti kena informkn kat hospital yang meminjamkan

4- bila2 mase je ospital yg meminjamkan boleh ambil org semula tuk keje kat tmpt die

5- bila2 masa je ospital yang dipinjamkan boleh pulangkan org ke ospital yang meminjamkan (org tnye kat ketua jabatan. ud54 dr nora n pegawai atasan U38.. org akn dipulangkan ke BP ke? diorg ckp x.. sbb mmg x ckup org... tp diorg kata, klu ospital BP nk awk, kte terpaksa pulangkn.. kite kna pulangkan barang yg dipinjam.. betul x???.. org angguk je.. )

tp.. alhamdulillah.. .. skng, org dh ditempatkan sepenuhnya ke hospital pakar sultanah fatimah muar... :)

ok.. org ade tips sikit.... klu ade sesiapa yg dipinjamkan... jgn pening kepala.. kte ikut je flow... biasanye diorg akan uruskn tuk dipindahkan sepenuhnye ke tmpt yg dipinjamkan, cume akn ambil mase ... dn bg nk cpt, isi borang pertukaran n hantar ke ospital yg meminjamkan..hantar sekali surat akuan diri kenapa nk dipindahkan... 

Monday, 20 May 2013

sifat manusia dalam al-quran


dpt cube naik n bawa motor ni..
best motor ni.. nk!!!
tp bunyinye mmg x best.. agak menarik perhatian.. huhuhuhu

manusia..... semua nak!!!
tetiba org terbaca tentang

- sifat manusia dalam alquran-

pertama, manusia itu LEMAH
“Allah hendak memberikan keringanan kepadamu dan manusia dijadikan bersifat lemah” (Q.S. Annisa; 28)
kedua, manusia itu MUDAH TERPEDAYA
“Hai manusia, apakah yang telah memperdayakan kamu (berbuat durhaka) terhadap Tuhanmu Yang Maha Pemurah” (Q.S Al-Infithar : 6)
ketiga, manusia itu LALAI
“Bermegah-megahan telah melalaikan kamu” (Q.S At-takaatsur  1)
keempat manusia itu PENAKUT 
“Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.” (Q.S Al-Baqarah 155)
kelima, manusia itu BERSEDIH HATI
“Sesungguhnya orang-orang mukmin, orang-orang Yahudi, orang-orang Nasrani dan orang-orang Shabiin, siapa saja diantara mereka yang benar-benar beriman kepada Allah , hari kemudian dan beramal saleh, mereka akan menerima pahala dari Tuhan mereka, tidak ada kekhawatiran kepada mereka, dan tidak (pula) mereka bersedih hati” (Q.S Al Baqarah: 62)
keenam, manusia itu TERGESA-GESA
Dan manusia mendoa untuk kejahatan sebagaimana ia mendoa untuk kebaikan. Dan adalah manusia bersifat tergesa-gesa. (Al-Isra’ 11)
ketujuh, manusia itu SUKA MEMBANTAH
“Dia telah menciptakan manusia dari mani, tiba-tiba ia menjadi pembantah yang nyata.” (Q.S. an-Nahl 4)
kedepalan, manusia itu SUKA BERLEBIH-LEBIHAN
“Dan apabila manusia ditimpa bahaya dia berdoa kepada Kami dalam keadaan berbaring, duduk atau berdiri, tetapi setelah Kami hilangkan bahaya itu daripadanya, dia (kembali) melalui (jalannya yang sesat), seolah-olah dia tidak pernah berdoa kepada Kami untuk (menghilangkan) bahaya yang telah menimpanya. Begitulah orang-orang yang melampaui batas itu memandang baik apa yang selalu mereka kerjakan.” (Q.S Yunus : 12)
“Ketahuilah! Sesungguhnya manusia benar-benar melampaui batas” (Q.S al-Alaq : 6)
kesembilan, manusia itu PELUPA
“Dan apabila manusia itu ditimpa kemudharatan, dia memohon (pertolongan) kepada Tuhannya dengan kembali kepada-Nya; kemudian apabila Tuhan memberikan nikmat-Nya kepadanya lupalah dia akan kemudharatan yang pernah dia berdoa (kepada Allah) untuk (menghilangkannya) sebelum itu, dan dia mengada-adakan sekutu-sekutu bagi Allah untuk menyesatkan (manusia) dari jalan-Nya. Katakanlah: “Bersenang-senanglah dengan kekafiranmu itu sementara waktu; sesungguhnya kamu termasuk penghuni neraka.” (Q.S Az-Zumar : 8 )
kesepuluh, manusia itu SUKA BERKELUH-KESAH
“Apabila ia ditimpa kesusahan ia berkeluh kesah” (Q.S Al Ma’arij : 20)
“Manusia tidak jemu memohon kebaikan, dan jika mereka ditimpa malapetaka dia menjadi putus asa lagi putus harapan.” (Q.S Al-Fushshilat : 20)
“Dan apabila Kami berikan kesenangan kepada manusia niscaya berpalinglah dia; dan membelakang dengan sikap yang sombong; dan apabila dia ditimpa kesusahan niscaya dia berputus asa” (al-Isra’ 83)
kesebelas, manusia itu KIKIR
“Katakanlah: “Kalau seandainya kamu menguasai perbendaharaan-perbendaharaan rahmat Tuhanku, niscaya perbendaharaan itu kamu tahan, karena takut membelanjakannya.” Dan adalah manusia itu sangat kikir.” (Q.S. Al-Isra’ : 100)
keduabelas, manusia itu SUKA MENGKUFURI NIKMAT
Dan mereka menjadikan sebahagian dari hamba-hamba-Nya sebagai bahagian daripada-Nya. Sesungguhnya manusia itu benar-benar pengingkar yang nyata (terhadap rahmat Allah). (Q.S. Az-Zukhruf  : 15)
sesungguhnya manusia itu sangat ingkar, tidak berterima kasih kepada Tuhannya, (Q.S. al-’Aadiyaat : 6)
ketigabelas, manusia itu ZALIM dan BODOH
“Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanat[1233] kepada langit, bumi dan gunung-gunung, maka semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khawatir akan mengkhianatinya, dan dipikullah amanat itu oleh manusia. Sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat bodoh, ” (Q.S al-Ahzab : 72)
keempatbelas, manusia itu SUKA MENURUTI PRASANGKANYA
“Dan kebanyakan mereka tidak mengikuti kecuali persangkaan saja. Sesungguhnya persangkaan itu tidak sedikitpun berguna untuk mencapai kebenaran. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka kerjakan.” (Q.S Yunus 36)
kelimabelas, manusia itu SUKA BERANGAN-ANGAN
“Orang-orang munafik itu memanggil mereka (orang-orang mukmin) seraya berkata: “Bukankah kami dahulu bersama-sama dengan kamu?” Mereka menjawab: “Benar, tetapi kamu mencelakakan dirimu sendiri dan menunggu (kehancuran kami) dan kamu ragu- ragu serta ditipu oleh angan-angan kosongsehingga datanglah ketetapan Allah;dan kamu telah ditipu terhadap Allah oleh (syaitan) yang amat penipu.” (Q.S al Hadid 72)
INIlah 15 sifat manusia yang disebutkan dalam al-Quran. TENGOK DIRI SENDIRI... betulkan? tp kesemua sifat buruk ni tetap ade penyelesaiannye iaitu islam dan iman.. tp realitinya, nikmat islam dan iman tu bkn pkra yag mudah untuk dicapai.. beruntunglah kte lahir dalam islam dan diberikan iman.. tp sekadar untung da menyerah x berikan apa2 makna kalu kte x jaga ,hayati dan amal iman dan islam.

pertama, tetap berpegang teguh kepada tali agama dan petunjuk-petunjuk dari Allah
Kami berfirman: “Turunlah kamu semuanya dari surga itu! Kemudian jika datang petunjuk-Ku kepadamu, maka barang siapa yang mengikuti petunjuk-Ku, niscaya tidak ada kekhawatiran atas mereka, dan tidak (pula) mereka bersedih hati.” (Q.S al-Baqarah : 38)
kedua, tetap berada dalam ketaatan sesulit apapun situasi yang melanda
tetap berada dalam ketaatan BERMAKSUD bersegera menyambut amal-amal kebaikan. Mungkin seperti syair yang dilantunkan Abdullah bin Rawahah untuk mengembalikan semangatnya semasa di perang mut’ah ketika dua orang sahabatnya yang juga komandan pasukan pergi mendahuluinya. “wahai jiwa, jika syurga sudah di depan mata mengapa engkau ragu meraihnya”
pun Allah berfirman “Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada surga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa,” (Q.S. Ali Imran : 133)
 ketiga, jaga keimanan kita
 wajar, iman seseorang naik turun dan berfluktuatif. Sama mungkin seperti yang dikhawatirkan sahabat Hanzalah, ketika ia mngatakan kepada abu Bakar bahwa ia termasuk orang yang celaka. Mengapa demikian? karena ia merasa Imannya turun ketika jauh dari Rasulullah. Ternyata itu pula yang dirasakan lelaki dengan iman tanpa retak itu. Hinga mereka berdua akhirnya menghadap Rasulullah. Mendengar permasalahn mereka, Rasulullah hanya tersenyum dan menjawab, “selangkah demi selangkah Hanzalah!”
Tetapi sungguh, iman seorang mukmin yang baik, akan tetap memiliki trend yang menanjak.
Disinilah mungkin kesetiaan kita kepada Allah diuji. Apakah kita mampu untuk belajar mencintai Allah diatas segala sesuatu, belajar mencintai sesuatu karena Allah, serta belajar membenci kekufuran!!!
 keempat, Berjama’ah
manusia itu lemah ketika sendiri dan kuat ketika berjama’ah. Adakah yang meragukannya?

nota: tahniah kpd batch jan2010-dis2012 KTMP atas perlantikan pd 27 mei 2013 ni.
p/s: . jgn lpe sifat2 mausia ni...

Saturday, 27 April 2013


ntah bile nk dpt posting.. dh dkt 4 bln 0rg kje.. dh bpe kli gk fmly suh bhnti kje.. jntung org tuk last echo 22/1/13 dh ade mild prolaps (mksudnya dh bocor semula)...0.03mm

sje bg tjuk rabak sbb tmpt oprtn kt sternum yg dcantumkn pn dh ngeri ble org sentuh.. mak kata sbb org wat kje berat2 n mkin kurus..ntah... (tbyg mcm mna la x-ray klu org wat x-ray)

Ya Allah... cptla tmptkn posting...

Saturday, 30 March 2013




andai org dpt bercerita, akan org ceritakan segalanya.. tp cukuplah sekadar dpt org pesan kpd kwn2 semua dan org harap sgt ambil serius dgn pesanan org, berhati2 dgn Dr Thilagam a/p rajandran.. x mustahil dia sering lakukan apa yg dia dh lakukan pd diri org..

entah kenapa, Allah sering menguji org supaya org sentiasa ber tawakal.
rasanya dimuhasabah diri, terlalu banyak latihan tawakal yg diberikanNya pd org
kali ni...sekali lg org diuji..ya ALLAH airmata ku sentiasa ada... terima kasih yg Allah.. mudah-mudahan air mata ini air mata pengharapan pd MU semata-mata ..
terlalu banyak ya Allah latihan yg kau berikan pd ku.. kuatkanlah aku...berikanlah aku kejayaan dlm latihan ini...

tawakal, sesimple sebutan tp x sesimple apa yg dialui..
mungkin, setiap latihan tawakal yg telah diberikan belum cukup bg diriku

setiap apa yg Dia katakn berlaku pasti akan berlaku
siapaah org untuk menghalang
aku hanya mampu utk beratahan,menghadapi dan terus berusaha untuk kebenaran
ya Allah, sesungguhnya aku termasuk dalam golongan yg teraniaya... sesungguhnya Kau Maha mengetahui.. Kau tahu kebenarannya.. aku mengharapkan pd Mu yg Allah.. ... Engkaulah yg Maha Agung... Engkaulah yg Maha Adil...Tunjukkanlah hakikat kebenaran itu kepada mereka... tunjukilah siapa benar dan siapa yg bersalah.. Ya Allah, engkaulah yg Maha Adil, adili lah aku.. Kaulah yg paling berhak utk mnjatuhkan hukuman pd Dr Thilagam a/p rajandran.. sesungguhnya aku mengharapkan hukuman dijatuhkan kpd dr Thilagam  supaya ia menjadi pengajaran kepada dia da doktor2 yg lain...aku bertawakal pd Mu ya Allah..

p/s : sebarang aduan jenayah yg dilakukan staf  kementerian kesihatan x perlu ke portal aduan kementerian.. sebaiknya terus ke balai polis .. org x mnyesal buat report kat balai polis. dlm rakaman soal siasat, org ditanya kenapa x buat aduan pd pihal hospital, org jwb *sy tahu pihak berkenaan akan mempertahankan kesalahan staf dia* bila org ke tmpat kejadian utk ambil gambar bukti dgn pegawai polis, pegarah nk ospital jumpa org.. hari tu, timbalan pengarah yang jumpa org dn dia di escort oleh staf nes yg duty pd hari kejadian, matron dan ketua matron.. kata timbalan pengarah ospital, *itu mmg prosedur*.. org mnjwb, *sy dh tanya 3 org doctor, 3 3 kata itu bukan prosedur *.. dan timbaan pengarah terdiam..  org kecewa sbb timbalan pengarah sanggup menipu.. mana BUDAYA KORPORAT TU???

Budaya Korporat


Latar Belakang Putih
Melambangkan kepentingan kebersihan, keikhlasan dan kesungguhan anggota Kementerian Kesihatan Malaysia menjalankan tugas.
Sentuhan di Hati
Melambangkan kelembutan, kemesraan dan keprihatinan semasa menjalankan tugas.
Hati Berwarna Merah
Melambangkan semangat dan komitmen anggota Kementerian Kesihatan Malaysia untuk meningkatkan mutu perkhidmatan.
Melambangkan keikhlasan dan kesediaan untuk membantu.
Nilai-nilai Teras
Menonjolkan prinsip-prinsip yang dipegang semasa menjalankan tugas.
Latar Belakang Putih
Melambangkan kepentingan kebersihan, keikhlasan dan kesungguhan anggota Kementerian Kesihatan Malaysia menjalankan tugas.
Sentuhan di Hati
Melambangkan kelembutan, kemesraan dan keprihatinan semasa menjalankan tugas.
Hati Berwarna Merah
Melambangkan semangat dan komitmen anggota Kementerian Kesihatan Malaysia untuk meningkatkan mutu perkhidmatan.
Melambangkan keikhlasan dan kesediaan untuk membantu.
Nilai-nilai Teras
Menonjolkan prinsip-prinsip yang dipegang semasa menjalankan tugas.

Kami Sedia Membantu
Kami - Semua anggota Kementerian Kesihatan Malaysia bekerja sebagai satu pasukan untuk mencapai matlamat yang sama.
Sedia - Sentiasa bersiap sedia untuk memberi perkhidmatan secara profesional.
Membantu - Ikhlas semasa memberi bantuan dan menjalankan tugas.

Kami komited untuk menerima pelanggan dengan sikap ramah mesra dan penuh perhatian. Kami bersedia memberi layanan dengan bersopan santun, responsif dan menghormati hak individu. Kami bertanggungjawab memberi perkhidmatan yang mesra pelanggan.
Kami komited untuk memberi perkhidmatan yang terbaik merangkumi etika dan taraf kerja yang dikehendaki serta prinsip anggota yang bertanggungjawab. Kami percaya dalam memberikan perkhidmatan cemerlang dan sentiasa bersedia memenuhi harapan masyarakat.
Kerja Berpasukan
Kami komited untuk bekerja sebagai satu pasukan dengan harmoni bagi mencapai matlamat yang sama.

Kami Sedia Membantu
Kami Komited terhadap keperluan anda
Memastikan perkhidmatan yang adil, mesra, rasa hormat dan prihatin.
Kami melaksanakan apa yang dirancang
Menjanjikan anda tahap profesionalisme yang tertinggi dalam segala urusan penyampaian perkhidmatan.
Kami berdedikasi terhadap tugas
Bekerjasama untuk mengukuhkan produktiviti dan meningkatkan kecekapan.

Kami komited memberikan perkhidmatan kepada setiap pesakit dengan penuh rasa kemesraan, kejujuran dan keikhlasan.
Kami komited memberikan perkhidmatan yang efektif dengan bersikap profesional, tekun, mudah didekati dan bersopan santun.
Kami komited bekerja sebagai satu pasukan untuk memastikan perkhidmatan yang diberikan sentiasa efisien, efektif dan produktif.

Bahawasanya kami, WARGA KERJA KKM, berikrar:
  • Memberi perkhidmatan yang terbaik, mesra dan profesional;
  • Memberi layanan secara saksama tanpa mengira pangkat, bangsa dan agama;
  • Bekerja sebagai satu pasukan yang efisien, efektif dan produktif;
  • Sedia membantu dengan ikhlas dan bertanggungjawab; serta
  • Komited untuk mencapai matlamat Kementerian.

nota: bila BUDAYA KORPORAT YG DI HIGHLIGHTKAN xde dlm diri timbalan pengarah ospital kerajaan, jd BUDAYA KORPORAT itu x kn ada pd staf bwhn dia..lihat staf, lihat ketuanya.. org teringat kisah mcm mana salahuddin al-ayubi memilih tenteranya..

Thursday, 14 February 2013

Hong Kong

Alhamdulillah... dgn kuasa dan kehendak Allah, org sekeluarga berpeluang ke Hong Kong 8-10 januari 2013..  best... advature!! sbb x menggunakan agensi perlancongan.. adk yus yg efford tuk manage semua ni.. plan asal ujung disember 2012 utk 3 hari ke Hong Kog Disneyland je.. tp akhirnye x g pun disneyland tu.. kteorg ubah ke Ocean Park Hong Kong, Victoria Peak, Ladys Market, Victoria Harbourtuk tgk Symphony og Light .. (org yg 1st mncadangkan tuk ke Ocean Park, Madame Tussaud (kteorg cancel masuk madame tussaud ble dh ade kat sane.. kteorg dh siap kn bajet sebenarnya)..)

ok ni org bg list cost yg basic la spjg kat sane.. dan sedikit tips.. org x ltakkn dlm MYR/RM sbb nilai mata wang kte berubah.tp klu dlm HKD fix dh harga tu.

TIKET OCEAN PARK = HKD 280 x6 = HKD 1680

TUNG CHUNG          =HKD 3.50 x 6     = HKD 21
                TUNG CHUNG
TSIM SHA TSUI = HKD 22.50 x 6  = HKD 135
                TSIM SHA TSUI
CENTRAL         = HKD 9 x6           =HKD 54
TSIM SHA TSUI         = HKD 9 x 6          = HKD 54
                TSIM SHA TSUI
ADMIRALTY    = HKD 9 x 6          =HKD 54
                BAS ADMIRALTY
OCEAN PARK       = (HKD 10.60x2/RETURN TICKET) x 6 = HKD 127.20
TSIM SHA TSUI    = HKD 9 x 6          = HKD 54
                TSIM SHA TSUI
MONGKOK     = HKD 5x 6           = HKD 30 (utk ke ladies market)
TSIM SHA TSUI     = HKD 5 x 6          = HKD 30
                BAS TUNG CHUNG
AIRPORT  = HKD 3.50 x 6     = HKD 21
peta laluan MTR

MTR ni mcm LRT la (laluan MTR ni kebanyakannya bawah tanah).. nampak jauh tp x jauh sebenarnya.. klu nk save, mcm org duk kat budget hotel kat tsim tsa shui @ kat mana2 la..pastu nek je MTR ni tuk kemana2..klu terlepas train, jgn risau.. dia bkn mcm kat malaysia, klu kat malaysia kite boleh tido dulu tuk tunggu next train.. tp kat hong kong, train akn ada setiap 2 minit. cepatttt...

bli tiket MTR gunakan mesin.. ada blog yg kata, kena sediakan duet kecik sbb baki duet x kan dipulangkan.. itu tipu!! akn dipulangkan dlm syiling.. klu x de duet kecik, g kat kaunter (diorg akn bg, mcm kat malaysia)

sblm ni plan kteorg nk g disneyland je jd kteorg booking Holywood Disneyland Hotel sbb risau masa dan jarak perjalann yg jauh (kau duk otel jauh2 susahla nk g disneyland) .. hakikatnya jgn risau, dr mna2 pn otel tuk g disneyland, msih lg dekat.. boleh je g disneyland.. nota:kteorg x g disneyland

tempat yg kteorg g spjg tuk 3 ari kat sane:

- Victoria Peak dgn menaiki Peak tram
- victoria Harbour tuk tgk Symphony of Light bandar Hong Kong
- Ocean Park (ocean park ni mcm zoo pakej dgn theme park, mainlah kat theme park tu smpai korng rase x nk dh g mne2 theme park.. kat sini, smpikn tgk roller coaster pun x lalu nak naik dah.. serius!)
-Masjid kowloon
-Kowloon Park (kowloon park ni tmpt beriadah.. luas.. best!)
- Ladies market (mcm petaling street.. mmg sgt murah... nk shopping souvenir kat cni la k...pandai2 la offer... tp masalahnye, penjualnye akn pakse2 kte tuk beli.. diorg mmg kasar.. maklumlah, org cine... kte x nk bli dh la diorg akn pakse n kejar kte... nk je org tumbuk mke diorg.. tp saboooo..)

- ttg masjid dan makanan halal ..x susah nk cari masjid..tnye org tempatan diorg tau..terutama klu korg ternampak muke2 org timur tgh.. tnye je diorg, insyaAllah diorg tau...dan keluar drp stesen tsim sha tsui korang perhatikan sebelah kanan korang akan nampak masjid kowloon.. dan nk dapatkan makanan halal, g kat masjid sbb ada kaki akn bg pamplet kedai makan diorg.. masakan melayu malaysia susah nk dapat.. yg senang nk dpt kat sane adalah makanan dr timur tengah mcm nasi beriani...harga... agak mahal.. air mineral pun dh HKD10-20 sebotol 400ml... nasi beriani range harga HKD 60-70 sepinggan. survery la elok2... org ni bkn jenis penyabar.. mlm ke 2 kat sane, diorg dh aim family org.. smpi je kat bwh nk naik hotel, diorg serbu ramai2 tuk tarik family org jd customer... maaf.. org x boleh dipaksa2 dan tersepit dlm suatu yg merimaskan.. ade la dlm 6-7 org pakistan @ org timur tgh yg bising2 promot kedai dorg.. diorg kerumun kat abah mcm lebah.. org pusing, terus org menjerit  n tengking ..i dont want.. DONT DISTURB US!!... adk yus terus tarik cap sweater org dia ckp.. jgn la!..ni tempat org..gulp... tlupa plak kat tmpt org.. org kat Hong Kong klu perhatikan betul2 memang degil2 belaka..cubela perhatikan diorg..

- stelah ditambah tolak, kos seorg kteorg kat sane RM 700 je. ;)

-sperti pesanan kat USS, aktifkn kad debit ok.. snang dan x dicas. xde duet cucuk je kat atm yg ade MEPS.. masukkn duet mse kat malaysia (RM la kan).. kat hong kong bank akn terus convertkan, kte akn dpt tgk baki akaun dlm nilai duet negara tu.. x dicas... tp klu nk gunakn kredit kad terpulanglah tp gunakan kredit kad akn dicas.. alhamdulillah, x gunakan kreditkan pun mse kat sane wlpn ada kredit kad.

-klu pergi sendiri bg yg suke andenture, rancang perjalanan.. ;).. insyaAllah ok je.. ;)

nota: berjalan2 hukumnya sunat ble kte melihat kebesaran Allah...Subhanallah... Alhamdulillah.. dpt tgk penguin, singa laut, anjing laut, dolfin, dan jugak panda scr live... ;) slain dpt tgk tmpt org n merasa suasana musim sejuk 14-15 celcius.. abah kata, kte sampai kat hong kong ni atas kehendak Dia.. klu x, kte x kn sampai.. abah x sangka dpt g hong kong.. bkn abah je.. mak pn ckp bnda yg sama... dan sbnrnya kteorg semua x sangka akan ke Hong Kong.. dn korg semua pun boleh je nk melancong ke luar negara.. plan la elok2.. boleh je! insyaAllah..

Friday, 18 January 2013

Universal Studio Singapore

Universal Studio Singapore a.k.a USS


org ade dgr org lain ckp fsl USS.. ckit2 USS.. spupu kat Johor Bahru (JB) ada gk ckp fsl USS..diorg nk g USS la.. org dlm ati ckp, -wow!!! nk g United State (US), org kaye.. xpela..org x mampu lg nk g sane..(dlm ati, best nye g jejalan overC..huhuhu.. harap2 dpt g OverC satu ari nanti..) tp mcm pelik kenapa USS... USS tu united state s????? pe plak.

org pn tnye adk yus, USS tu bende?
adk yus ckp la, Universal Studio Singapore.. USS
USS tu ade ape?
ala tmpt main2.. org puteh pnye syarikat movie.. dia ada kat US, jepun.. singapore baru je buat..
best ke?
best kot, jwb adk yus

alahai.. ketinggalannye org...  jakunnye org.. gulp

n  x terfikir pun nk g tempat USS tu.. singapore pun x pnah jejak kaki.. (org johor, x semestinya akn jejakkn kaki kat singapore tu ye..)

oktober 2012, prancangan akhir, tetiba je mak ajak g universal studio ada cikgu kat tmpt keje mak yg ajak g.. bwh agensi pelancongan Utah Travel and Tour.. org, ye x ye je g tu.. last2 diorg semua confirm nk g.. org pun huru hara gk kna wat pasport.. 3 hari sblm g USS baru org g wat pasport.. mse kat KL, x dpt plak kebenaran pihak kolej nk kluar wat pasport dgn adk yus (yg kebetulan ade kat kl sbb convo dia)..tpksa la org postpone wat pasport.. org ckp kat mak, klu x dpt wat pasport x yah la org g..dan nsb bek kolej cuti awal.. balik muar, esoknya org trus g wat pasport.. abh, mak, abg, adk yus dan pais semua dh wat.

pasport antarabangsa utk 2 tahun RM 100/seorg.. tuk wat pasport sediakan gambar berukuran pasport 2 keping dan pastikan jelas, background warna biru cair..
pakej perlancongan ke USS sehari RM280

kat bwh ni antara gmbr yg sempat org amik guna kamre samsung PL151 org, hp abg n pais.

x banyak gambr sbb pas men roller coaster  mak, abah, pais lost..diorg g jejalan n tinggalkn kteorg.. tanpa duet, kamre,dan jugak air... waaaa... rase nk pengsan kehausan beg kteorg pd mak abah dan pais.. mmg terngiur lah tgk org len minum air.. singapore dah la panas..

tips :

dtg awal sblm pintu gate USS bukak.. sbb nt queue akn buang mase korang.. kalau ada duet, beli tiket VIP (harga org x tau, search sendiri kat google) sbb akan ada chance potong Q.

ambil jadual show dan maps..

destinasi pertama, pastikan ke Transformers..

jgn bwk budak kecik2.. sbb bukan masenya diorg g USS.. banyak tmpt diorg x boleh masuk sbb terlalu lasak tuk diorg (cadangan org, bwa bdk kecik ke Disneyland je, x pun g Legoland).. nt rugi je korang x dpt masuk..(org x kata bdk kecik tu beban, tp USS tmpt high tech rugi kalau dh dtg tp x dpt menikmati high tech tu..)

kalau boleh..beli tiket tuk 2 hari, sehari x sempat tuk ke semua tmpt dlm USS.

pastikan ada sedikit poket money tuk beli air .. mana tau lost mcm org, abg n adk yus.. dehydrate t ...
makanan boleh je bwk masuk dlm USS..tp jgn la menunjuk sgt.. diaorg kat gate x cek pun beg kite semua.. x sempat diorg nk cek ramai visitor.. ada makanan halal tuk umat islam ade 2 kedai je.. ada dlm maps..

bawa baju hujan disposable.. kat lost world akan basah sikit la.. klu bawa beg plastik sampah hitam tu pun x pe.. kat bot tu nt bungkus beg2 korang.. nk tinggal dlm locker, membazir sbb nt kena pusing semula ke locker tu (maklumlah, dlm beg ada stok makanan n minuman).. kalau baju basa boleh keringkan badan kat Drying Pods.. kna bpe SGD org x igt.. tp nt buang mase korang keringkan badan kat situ

pastikan korang ada kad debit (yg ada MEPS) bg yg xde kad kredit.. sbb xde duet, boleh kluarkn cash kat mesin ATM yg ada diluar dan dlm USS.