x terhitung salahku

Sunday, 27 November 2011

tahun 1432H

alhamdulillah


sampai juga nafas org pd thn 1433H.. mkin btambah jarak masa antara org dgn hijrah rasulullah..
kat mana rasulullah dlm hati org.. kalau ikutkan tempoh masa..mkin lama makin jauh..tp adakah org nk biarkan.. atau terus kenali rasulullah.. org nk kenal rasulullah. org nk kenal para sahabat.. org nk kenal islam sebenarnya.x nk nama je sbg muslim.tp penghayatan? 


org rasa sgt...sgt... sgt... terharu sebenarnya.. sgt..sgt...sgt... sedih sebenarnya..


terharu sbb org msih lg Allah bg nafas tuk hidup, tuk tmbh amalan.. msih lg Allah bg kesempatan..tp org x rasa amalan org diterima.. x tahu lah apa je yg Allah terima drp amalan org yg tersangat ciput ni...ble tgk kwn2 org jd jeles.. susahnya nk jd mcm mereka.. tp org x nk fikirkan ttg tu.. yg penting semuanya krna Allah.tkut nt org mkin fikir "adakah amalan aku diterima",mgkn nt org akan samakan dgn level "baik x pyh wat amaln baik"


org sedih... Allah bg org nafas dlm thun 1432H.. tp xde pape improvement pun yg org lakukan...org sedih, terlalu banyak kelemahan org.. org msih lg x kuat tuk naikkan diri sendiri... ada masa org dpt btahan. tp terlalu lbh banyak masa yg org betul2 turun ... adab, akhlak, semua down..


bersambung...


nota: org sbnrnya dlm pjalanan balik ke muar drp TBS-BTS, KL.. jazakillah hu khoir pd ukhti sufi bg tahun baru1433H ni.

Thursday, 24 November 2011

2003 dan skng 2011

"balkis.. buat ni" .. sambilkn en razif hulurkan spesimen tuk wat culture (nk tgk ptumbuhan organism yg patogenik tuk bg rwtn antibiotik)


dgn slow motionnya org buat


slalunya org wat silap.. tsilap culture .. kekadang spesimen tertumpah jugak...


jd, ble org wat slow2.. org akn cek lebel dgn btul2.


memandangkan dh ptg 4.15pm dan spesimen hanye ada bpe je (3 spesimen) tuk kultur


org baca label pd spesimen container


owh.. urin.. patient XYZ... org truskan kultur (tgk kat sini mcm mna nk kultur [klik])


spesimen ke-2, Norabidah bt Md...


???


"eh.. mcm knal je.. "
"org cek IC 310578..."


"cikgu abidah???"


"eh.. yeke..??"


org tgk staff yg tgh key-in data @demo data..


"xpe.. siap ni org nk tgk borang request ujian"


"eh betullah ckgu"


"mariam, cikgu org la...".org ckp kat mariam perlahan


"mna kak kis tau?"


"nama dan tarikh lahir dia"


"mana kak kis tau tarikh lahir dia?"


"sbb dulu org rapat dgn dia"... dlm hati msih lg ada rasa mgkn tersilap org..


dlm hati ada rasa risau sebenarnya..




...




"x smpat nk ziarah.. xpela mgkn org lain.. alamat pun lain..tp mgkn juga dia dh tukar alamat.xpe tnya fadila lah (kwn sklh yg sama2 knal ckgu abidah dan sekampung dgn cikgu)".. dlm hati


.....


mlm tu org msg fadila..kdt x de, smbung kat FB


alamat dia bbeza tp fadila kata, " mgkn dia dah pindah. tu alamat baru"


...


selasa, org cuti hari keputraan sultan johor.. rabu org plan nk g ziarah..tp x pasti dia dh kluar wad @ x.


...


rabu, org plan tuk ziarah. trasa nk g je sbb nk tau keadaan dia tp x pasti samada dia dh discharge@x. rindu tp malu..dan tkut jgk klu dia dh x knal org. tp ramadhan lpas org tsrempak dgn dia kat bazar ramadhan.org cuma salam dia je, tanya khabar.. terus pergi dr situ.. org x suka bbual dlm keadaan yg serabut sbnrnya... makin serabut org jdnya nt.. klu dia knal org dan igt org, dia akan tau org x suka tempat bising sgt..rasa bsalah jgk sbb tgglkan dia mcm tu je. tp pe nk wat..balik,bila org  fikir smula , baru terasa x patut tinggalkn mcm tu je..


org minta mariam teman jumpa cikgu.. plan org nk jumpa tgh hari. tp mariam ngn melissa bz col PTPTN dan KLMU ttg pinjaman bljr drp PTPTN.jd, zura je yg teman org g jumpa cikgu...


Sampai kat wad..org x pasti tu ckgu abidah @ x.tp hati org kata ya tu dia.. ckgu org masa form 3..  klu tsalah org, mmg malu.. kalau betul lah tu cikgu abidah tp dia x kenal pun mmg malu jgk.org cek nama ckgu abidah kat list pd pintu masuk wad...ya ada nama dia.... org cari no katil... dan org jumpa no katil..sempat gk org pandang dia skali imbas. betul.. tu ckgu org....dia x prasan org, dia tgh tunduk tgk skrin hp dia...skali lg,org takut nk jumpa...so, org ubah plan.. 


org ckp kat zura, "zura, org mintak tlg nurse la bg buku ngn air ni (majalah gen-Q terbitan telaga biru dan air kotak feel fresh).org x nk jumpa dia. malu ngn takut.."


"akak, akak dh dtg sini dah pun.. baik akak jumpa je dia terus"


"org x nk.. malu.."


"ala.. akak.. dia dh nampak akak dh pun masa akak tgk nama tu", zura tunjuk pd dinding


"hah? nmpk ke?x la.. pandai je zura"


"betul akak".. dgn muka confidentnya zura ngaku (org x pasti btul @ x)


"x la..org x nk jumpa dia..tgk.. org dh takut.. tgn org dh sejuk"


"akak.. xpe..cube je.. x kn akak nk suh nurse yg bg ni..nt klu dia tnya sapa kat nurse mcm mna?"


"x pyh ckp drp siapa"


"dh.. dh.. jom kak"


org tarik nafas.... zura tarik tgk org..." jom.."


"zuraaa...huhu....ok..ok..jom.. fuhhh"..org lpaskn tgn zura.. dan jln ke katil cikgu abidah


....


"assalamualaikum cikgu"


"waalaikumussalam...eh..awk.."


"sy.. balkis.."


ada nurse yg tgh cek cikgu... tetiba nurse tu tnya pd cikgu..


"ini siapa?"


org tdiam...
cikgu abidah pun tdiam..


dia pandang org..org nmpk dia pandang org, tp mata org pandang pd nurse tu je


sambung nurse, "dia, anak sdara ke?"


mcm biasa ckgu abidah, dia slalu tsenyum .. org igt mse tu tahun 2003.. mmg dia slalu senyum pun


"dia anak murid sy", jwb cikgu abidah


org senyum je


banyak jgk yg nurse tu interview org ngn zura..drp mana, coz apa, bape tahu blajar, bawah siapa, bila abis blajar, bape lama praktikal.


rasanya cikgu abidah x pyh tnya org, dia dh tau.


rupanya cikgu abidah baru lpas deliver baby seminggu.. anak perempuan.. 3.8 kg..alhamdulillah..cuma ada masalah blaku sedikit pendarahan dan dia alami anemia. hemoglobin low, 8.1mg/dl... harap2 cikgu abidah akan pulih dlm masa tdekat..amin


"baby sy demam kuning, tp dh ok..jap lg nurse hantar baby ke sini"


"sy nk tgk baby..tp sy kna msuk lab..."


org pun minta izin masuk lab .. lpas salam..terus org g ke lab...


....


ptg, org ajak melissa dan mariam g tgk baby cikgu abidah


ckgu abidah tgh on IV drib..


baby tgk tido.. kiteorg g kat baby.. (x senonohnye... rakus g kat baby..aha... )


tgh bdiri dan bbual, tetiba org tersepak stroller baby...terbangun anak ckgu abidah..baby tu merengek..nsib baik x nangis.. cikgu abidah tgk je org.. malu sbnrnye.. pe la balkis ni... tp org wat x tau je.. mgkn dia igt lg org ni jnis yg clumsy..


lama lpas tu cikgu abidah cakap , "balkis, dia nangis awk pujuk"


"ha.. sy x boleh pujuk.. tgn sy keras" (ada kena mengena ke? org nk jwb ada.. tgn keras, x leh pegang baby nt baby x selesa dan menangis.. ^^)


...


makanan sampai.. dan ada tetamu lain sampai.. org pun minta izin tuk pergi


...




nota: cikgu abidah sebenarnya cikgu agama org mse kat smk sg abong muar.. dia pengajar GSTT (guru sandaran tidak terlatih) masa tu..dia juga cikgu tuk kelab SPBT (skim pinjaman buku teks). dan org AJK tuk kelab SPBT....mlm plak, org blajar mengaji drp dia.. org mmg rapat dgn dia.. selalu je kiteorg chatting dulu...org anggap dia mcm kakak org.. org tahu apa yg dia suka dan x suka (skng org x bape nk igt.. tp dia mmg x suka makan sayur.. minat sgt bola sepak terutama MU (masa kecik, dia main bola sepak jugak dgn abg dia).. x suka benda2 manis... ada alergic -gatal2...x mkn sgt coklat..) bila org pindah sklh teknik, dia pun dpt twrn tuk amik kursus KPLI... akhirnya, kiteorg lost contact...org x pnh lupa dia.. tp org x tahu sama ada dia igt @ lupakan org.. xpe.. org x kisah.. sbb org yakin.. sekali kita jumpa seseorg, Allah akan pertemukan juga kte 1 ari nanti.cuma masanya x tahu bila..... 


2003-2011 (7 thn lost contact.skng baru dpt bbual agak lama) 


~~ ^^, "dia murid saya" 

Tuesday, 22 November 2011

sampai suatu masa.........

samapai suatu masa
kamu dilahirkan
tnpa mengetahui apa2 pun


sesungguhnya
sentiasa ada Allah bersamamu
memerhatikanku


sampai suatu masa
kamu memulakn nafas
dari nafas pertama hingga terakhir
dari nafasmu tnpa sedar setiap detik
sehinggalah kepada nafasmu dgn bantuan mesin bantuan pernafasan
disitulah ada Allah bersamamu
disetiap helaan nafas


samapi suatu masa
kamu menangis
setiap tangisanmu
Allah mengetahuinya
dimulai dgn tangisan pertama hinggalah ke tangisan penghujung nyawamu
dgn titisan air mata atau tanpa air mata atau dgn air mata hipokrit sekalipun
sesungguhnya
sentiasa ada Allah memerhatikanmu


samapi suatu masa,
tanpa disedari
Allah menghadirkan rasa sayang dalam dirimu
kamu mulai menyayangi
menyayangi ibu ayah
menyayangi adik beradik
menyayangi sahabat
sehinggalah kamu menemui insan yg kamu rasakan dialah bakal suami/isterimu
kamu kenal apa itu sayang
kamu yakin dgn kasih sayang
dan suatu masa
kamu akan berputus asa dgn kasih sayang
terasa tiada siapa yg menyayangimu kembali
setelah kamu terasa sungguh letih menyayangi
sesungguhnya
akan sentiasa ada Allah bersamamu


sampai suatu masa,
terasa diri bersendirian
sesungguhnya
akan sentiasa ada Allah bersamamu


sampai suatu masa
dirimu sungguh bahagia
dan sampai satu masa dirimu cukup derita tanpa apa yg kamu rasakan itulah bahagia
sesungguhnya
akan sentiasa ada Allah bersamamu


samapi suatu masa
terasa diri dipinggirkan
kamu mencari dimana dirimu
kamu mencari siapakah dirimu
kamu mencari apakah halatujuanmu
sedangkan tanpa kamu sedari kamu sebenarnya dalam pencarian akidahmu
kamu terjumpa tarikan bg mu
disko
club
pub
karok (atau karaoke)
kamu mencari keseronokan
kamu rasa puas dgn keseronokan
malah kamu berasa x cukup dgn keseronokan yg kamu nikmati
dan kamu tersesat ke arah yg tidak sepatutnya
itukah yg kamu cari






sesungguhnya
akan sentiasa ada Allah bersamamu


sampai suatu masa
terasa tiada bantuan
sesungguhnya
akan sentiasa ada Allah bersamamu


samapi suatu masa
terasa masalah disepanjang perjalanan
sesungguhnya
akan sentiasa ada Allah bersamamu


sampai satu masa
kamu akan lupa dimana Allah sedangkan Allah memerhatikanmu


igt Allah





nota : post ni x siap lg... akan disiapkan...


Buat Insan Yang Diuji



Share
Oleh: shi_xunia Editor: niahani 

Ya Allah, dunia yang Engkau hamparkan ini indah, tetapi durinya sering menusuk. Nikmat yang Kau berikan takkan dapat untukku menghitungnya. Tetapi ya Allah, hambaMu ini sering alpa dan lena 
dek buaian mimpi yang tak sudah. Ya Allah, ujian yang Engkau berikan terasa begitu memeritkan, kadangkala ianya menguji kesabaran dan keimananku yang terkadang nipis, senipis kulit bawang. Ya Allah, jika ini ujian yang pantas untukku lalui, bantulah aku. Agar aku tidak tersasar dari jalanMu. Agar aku bisa bersyukur dengan ujianMu ini ya Allah.Buat insan yang diuji, bersabarlah, sesungguhnya Allah bersama-sama kamu. Percayalah, Allah mendengar segala tangisan dan kesedihanmu itu. Ingatlah ujian Allah ini bukan satu penyiksaan, tetapi hakikatnya engkaulah insan yang terpilih. Engkaulah insan yang layak menerima rahmat dan keredhaanNya, sekiranya engkau sabar dan redha. Firman Allah dalam surah Al-Baqarah, ayat 214:








Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada ugama Allah).


Terimalah takdir yang telah ditetapkan Allah untukmu wahai insan. Terimalah dengan hati yang terbuka, berlapang dadalah kamu dengan segala ketentuanNya. Kerana pasti akan ada kemanisan disebalik kepahitan yang engkau rasai.ahai insan yang diuji, jangan sekali engkau merasa keseorangan. Sungguh, Allah sentiasa bersamamu. Setiap derita yang engkau lalui itu sering diiringi rahmat ujianNya, maka bersabarlah dan tabahlah. Firman Allah dalam surah Al-Furqan, ayat 20:



Dan Kami tidak mengutus Rasul-rasul sebelummu (wahai Muhammad) melainkan orang-orang yang tentu makan minum dan berjalan di pasar-pasar, dan Kami jadikan sebahagian dari kamu sebagai ujian dan cubaan bagi sebahagian yang lain, supaya ternyata adakah kamu dapat bersabar (menghadapi ujian itu)? Dan (ingatlah) adalah Tuhanmu sentiasa Melihat (akan keadaan makhluk-makhlukNya).


Untuk insan yang diuji, sedang ramai teman-temanmu yang lalai diuji dengan kesenangan dan kekayaan mereka, tetapi engkau diuji dengan derita dan kesengsaraan. Sedarkah engkau wahai insan terpilih, engkaulah yang bertuah dan beruntung, kerana ujian yang diberikanNya membuatkan Engkau semakin dekat denganNya.Tidakkah engkau melihatnya? Tidakkah engkau menyedarinya? Bersyukurlah, bersyukurlah, bersyukurlah wahai insan yang dikasihi Allah

Sunday, 20 November 2011

ready repeat paper


org x nk ckp.... tp ble bce tau la kn maknanya... pn nurhanani (penyelaras BJTMP 2010 intake jan 2010-dis 2012) post kat group FB anak umi nani...


siapakah yg akan repeat..????


lecturer KTMP je yg tau stakat ni


student... rasanya esok kot.. nmpknye, org kna bawa enpon  ke hospital la esk (kdng2 org tgglkn enpon kat umah).yg x lulus pn nurhanani akan col tuk prepare bg repeat paper yg bkenaan..


Ya Allah, harap-harap xde yg repeat.. tp mmg akan ada yg repeat.. harap2 org x repeat paper.. aminn...


Tawakal je la...


nota: org terkenang2kn buku amali mikrob.. apalah nasib nota2 mind map org dlm buku amali tu.. dh la x stapler kn kat buku amali tu... nama pun x tulis... igtkn x dibawa ke kolej pas final exam aritu...dh plan nk scan dn upload dlm blog ni..tp ape nk wat...


psanan: apa je nota skalipun, tulis la nama ye...


tambahan : org letakkan post "sy akan mati!" pd wall fb org... msti rmai yg fikirkan ttg org akan 'mati' sbb result... haha... org x 'mati' sbb result.. tp ingatan pd diri sendiri ttg kematian.. mana lbh takut... 

Saturday, 19 November 2011

sakit perut ke?

Sakit perut terjadi kerana makanan yang tidak hadam. Perut yang tidak sesuai atau tidak dapat menerima makanan tertentu menyebabkan semacam berlakunya keracunan. Sakit berlaku akibat bakteria terdapat pada makanan diambil seperti makanan basi, tercemar dan menghasilkan racun. Akibatnya cirit birit dan muntah. Atau, dua dua sekali.
Sakit apendiks menyebabkan perut terasa sakit. Sakit di bawah badan abdomen sebelah kanan. Sakit seperti ini memerlukan pemeriksaan doktor untuk mengenali punca dan memastikan tahap penyakit berkenaan. Sakit ini boleh berlaku kerana serangan gastrik. Gastrik penyakit yang mempunyai banyak sebab. Ia lebih banyak dialami oleh mereka yang telah dewasa, melebihi umur 45 tahun.


Pernyataan Al Quran Mengenai Penyakit Perut
Surah Al Ma’idah Ayat 88.
MAKSUDNYA:
”Dan makanlah makanan yang halal lagi baik dari apa yang Allah Telah rezekikan kepadamu, dan bertakwalah kepada Allah yang kamu beriman kepada-Nya.”


Pernyataan Al Hadith Mengenai Penyakit Perut


Di dalam sebuah hadith dari Abi Salamah. Hadith ini dari Abu Hurairah Radiallahu Anhu ia berkata bahawa Rasullullah SAW ada bersabda:


HADITH
MAKSUDNYA:
”Kamu semua makan jintan hitam. Maka, sesungguhnya, padanya penawar semua penyakit kecuali as sam. As Sam itu ialah mati.” (Riwayat Tarmizi, Ahmad dan Ibn Habban. Termasuk periwayat hadith ini ialah Imam Bukhari, Ibn Majah dan Ahmad dari Aisyah Radhiallahu Anhu.)

Sakit ini memerlukan masa hendak sembuh seperti sedia kala. Bagi mereka yang tidak menjaga makanan dan pemakanan akan lebih parah apa kala tidak menghitung jenis makanan diambil. Waktu makanan diambil dan faktor faktor lain. Pesakit amat sukar sembuh selagi ia tidak menjaga waktu. Jenis dan tabiat pemakanan dari makanan dimakan.
Tidak semua orang mengalami sakit ini tidak boleh berpuasa. Atau sakit menjadi bertambah teruk sebab ia berpuasa. Jenis dan tahap sakit dialaminya hanya diketahui dirinya sahaja. Dalam keadaan begini nasihat doktor amat perlu.



Amalan 1 : DOA UNTUK PENYEMBUHAN PENYAKIT PERUT
1. Ambil beberapa kuntum bunga betik jantan dan masukkan dalam air.
2. Membaca surah Al Fatihah di air tadi :
Surat Al- Fatihah Ayat 1 - 7
3. Mengiringi dengan membaca doa:
DOA
MAKSUDNYA:
”Ya Allah hilangkanlah sakit perut dari perut (nama pesakit dan ibu).”
4. Diikuti, membaca Selawat Syifa.

SELAWAT
MAKSUDNYA:
“Ya Allah, Berilah rahmat ke atas penghulu kami, Muhammbad SAW yang menyembuhkan hati hati, penawarnya dan kesejahteraan badan, kesembuhan, juga cahaya penglihatan dan berilah rahmat keberkatan dan kesejahteraan atas keluarga dan sahabatnya.”

5. Membaca Selawat Tafrijiyyah (Selawat merungkaikan kebuntuan penyakit dan masalah)

SELAWAT
MAKSUDNYA:
“Ya Allah anugerahkan rahmat dan kesejahteraan yang sempurna ke atas peghulu kami Nabi Muhammad SAW yang dengan berkatnya terhurai ape yang tersimpul, terlepas dari segala kesusahan juga ditunaikan segala hajat dan tercapai segala keinginan, dan akhir hayat yang baik, dan dicurahkan rahmat, hasil keberkatan wajahnya yang mulia, kerahmatan dan kerahmatan yang sempurna. Engkau anugerahkan juga YA Allah, ke atas keluarga dan sahabatnya dengan kiraan setiap kerdipan mata, juga hembusan nafas dan setiap bilangan ilmu yang ada bagi Mu.”

6. Air yang mengandungi bunga betik itu di rebus dan di minum selama 3 kali sehari untuk 7 hari.

Amalan 2 : SENAMAN & PERGERAKAN KHUSUS IA ITU MEDITASI
Meditasi yang disarankan oleh Ahlus Syifa bagi memulihkan penyakit kolestrol terutamanya ketika penyakit ini bertambah parah. Maka bacailah zikir ini menjadi sebagai suatu meditasi menyebut ZIKIR YA SYAFI sebanyak mungkin yang boleh sambil mendiamkan diri di malam hening bening.
ZIKIR YA SYAFI
Ya Khafi ... Yang Maha Memberi Kebaikan
Ya Syafi .... Yang Maha Menyembuhkan
Ya Muafi .... Yang Memberi Afiat

Amalan 3 : Seterusnya membaca doa.
DOA
MAKSUDNYA:
"Ya Allah, Tuhan yang mengecilkan yang besar dan yang membesarkan yang kecil maka kecilkanlah apa yang aku alami. Wahai Tuhan yang Maha pemurah dan penyayang yang mengasihi segala galanya."

MAKANAN YANG DISARANKAN BAGI PENGHIDAP PENYAKIT PERUT

KHAL – MAKANAN KESIHATAN PARA NABI

Ini makanan kesihatan sunnah para Nabi. Penyembuh kepada penyakit yang digeruni seperti darah tinggi, kencing manis, jantung, kolestrol dan obesiti. KHAL ialah nama di dalam bahasa arab yang bermaksud satu bahan daripada buah buahan seperti tamar (kurma), epal, anggur, tin (fiq) disimpan atau diperam dalam jangka masa tertentu bertukar dari jus buah menjadi alkohol, menjadi yis kemudian bertukar menjadi asid asetat dan akhir menjadi KHAL. Di dalam bahasa Inggeris dipanggil vinegar.
Khasiat dan kelebihan KHAL ialah satu kenyataan yang tercatat dalam kitab kitab perubatan Islam. Catatan ini sudah lama wujud dikenali umum serta diamalkan sejak zaman Nabi Muhammad SAW sampai ke hari ini. KHAL ialah “minuman kesihatan sunnah Nabi Nabi. KHAL bukan satu penemuan baru atau kaian baru seperti setengah makanan kesihatan lain.



MADU LEBAH DAN LI KHAMSATUN

Madu lebah merupakan salah satu perubatan menurut wahyu disebut di dalam Al Quran dan Hadith Nabi SAW. Terdapat satu surah khas dalam Al Quran tentang lebah iaitu Surah Al-Nahl pada ayat 68-69.

Surah Al-Nahl Ayat 68 -69
MAKSUDNYA:
“..... dari mulut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam macam warna. Di dalamnya terdapat ubat yang boleh menyembuhkan penyakit bagi manusia.”



Li Khamsatun terdiri daripada madu lebah dan dua puluh (1-20) herba berkhasiat. Kesemua gabungan ini mempunyai dalil dalil atau nas sama ada dari Al Quran, Hadith Nabi SAW pendapat ulama perubatan Islam. Inilah satu gabungan yang sangat kuat dengan dalil dalil atau nas, InsyaAllah dapat menyembuhkan penyakit manusia. Antara 20 herba tersebut ialah hindiba, habbatus sauda’, babunaj, hulbah, zanjabil dan lain lain.



SAFFRON – MENGGURANGKAN MENGELUARKAN TOKSIK


Saffron atau Za'faran ialah sejenis bunga yang paling berharga dan mempunyai banyak khasiat serta terkenal kegunaannya di dalam dunia perubatan herba moden dan tradisional di Timur dan Barat. Digunakan juga sebagai bahan campuran semulajadi dalam pelbagai jenis makanan dan minuman serta di bidang kosmetik.
Kebiasaannya, za'faran ini dijadikan sebagai dakwat ditulis doa doa penyembuhan penyakit seperti doa menguatkan ingatan, hafalan, pintar, doa menghilangkan penyakit misteri seperti gangguan makhluk halus, sihir, santau dan penyakit umum dengan cara air diminum.

Tuesday, 15 November 2011

salam bkn mahram

hukum...

haram walaupun dia adalah pakcik kte..
dn tmasuk juga sepupu..

maluuuuuuu

org ngn kwn2 g ziarah

tetiba ayah kwn org hulurkan tgn dia

org, mariam, melissa saling pandang antara kami

agak lama pkck tu hulurkn tgn dia

trus org salam pkcik tu

arggggggggg

astaghfirullah hal 'azim

astaghfirullah hal 'azim

astaghfirullah hal 'azim


apa org dh buat  ni


astaghfirullah hal 'azim


nota : bila ada mna2 pakcik yg menghulurkan tgn... cuma ckp trus terang"pakcik maaf...  "


mood : sedih..!malu dgn diri sendiri...! jgn membiasakan diri dgn adat yg membelakangkan islam...

Friday, 11 November 2011

Streptococcus sp

Streptococcus sp... 


sampai bila??????????????????????????!!!!!!!!!


mood :( penicillin V 250mg kna jd mknn kegemaran org mulai harini ...2 kali sehari.. (30 min sblm mkn @ 2 jam slps mkn)..jgn skip balkis! 


penicillin - rasa pahit itu nikmat dan faktor kesempurnaan... subhanallah

Wednesday, 9 November 2011

sempurna VS nasihat

‎"Sesungguhnya Aku Sedang Menasihati Kamu, Bukanlah Bererti Akulah Yang TERBAIK Dalam




 Kalangan Kamu.




 Bukan Juga Yang Paling SOLEH Dalam Kalangan Kamu, 




Kerana Aku Juga Pernah MELAMPAUI Batas Untuk Diri Sendiri.




 Seandainya Seseorang Itu Hanya Dapat Menyampaikan DAKWAH Apabila Dia SEMPURNA, 




Nescaya Tidak Akan Ada 



PENDAKWAH. Maka Akan Jadi Sikitlah Orang Yang Memberi PERINGATAN."





 ( IMAM HASAN al-BASRI)





kadang2 terasa geram dgn diri ni... kalau ditegur, terima je la... dan pbaiki diri.. tp ni x... ble ditegur.. "ish dia pun wat salah nk tegur org..betulkan diri, sblum betulkn org lain"

eee... degilnye... 

ish! sukatila nk terima @ x... nk baik ke buruk?

hah!..fikir2...

p/s: bila kita ditegur sbnrnya org tu care sgt tentang diri kita.. terasa x klu org yg kita syg x tegur kita. cth mak ayah abaikan korang.. sedih x?.. adk bradik abaikan...x pun kwn baik wat x tau je ttg korng...confirm sedih.. klu org yg sensitif plak, ble lecturer abaikan korang (pdhal lecturer x pape pn, cume kurang pandang korang mse lecturer..pandang je pun..ni pun dh terasa sensitip.. alahai.).. sedih? 

nota: org teringat kata2 suriati.. "mu ni dh LAMA baligh, tp BARU je mumaiyiz." haha..org ketawa dia ckp camtu.. 




PESANAN:
~♥ Jangan kau fikir kawan yang sering menasihati mu adalah manusia yang tak pernah di uji..(dia kerap di uji bertubi-tubi)
~♥ Dia bertegas dalam dalam hal-hal agama kerana risau bahang api neraka.
~♥ kawan kamu bukan malaikat dia juga hamba Allah.
~♥ Jadi bersangka baik lah dengan nya..dia sebenar nya ingin memimpin kamu masuk ke syurga bersama2 dengan nya.



‎" Kita mendidik orang lain adalah untuk mendidik diri sendiri, seperti kita membasuh kain, kain itu akan jadi bersih tapi pada masa yang sama tangan kita juga akan bersih".(Imam Al-Ghazali)

Monday, 7 November 2011

comel...





p/s : add la DoodleDakwah kat fb... msg yg comel.... 

Saturday, 5 November 2011

placebo

placebo???????


cth : korng demam, dan sorg doctor akn bg prescripsi ubat...korg yakin sgt dgn ubat dan doktor yg korng jumpa tu...lpas mkn ubat, terus sembuh... pdhal doctor cume bg inert tablet jek (ubat yg x berikan pape effect pun thdp diri korg)..haha... kna tipu dah...doctor x salah pun kat sini... dia ada sbb wat camtu pd korg.. 


cth lain :korng demam, dan sorg doctor akn bg prescripsi ubat...tp korg x suke mkn ubat drp hospital..kononya bhn kimia, bahaya tuk badan ... jd, korg akn cari alternatif lain... k.. org kata, gula batu boleh sembuhkan drp demam...dan kononnya dgn mkn gula batu korang akan sembuh.. jd, tnpa belengah2 (yeke tanpa berlengah2.. kn slalunya bab mncari ubat mmg akan berlengah pun) terus mkn gula batu tuk hilangkan demam... tetiba, bbrapa jam pastu korang terus sihat wal afiat... alhamdulillah chat...berkesan betulkan gula batu tu.. (wallahu 'alam la gula batu tu boleh sembuhkan demam.. org cume ltak contoh tuk placebo.. klu tul dlm kajian boleh sembuhkan demam, bgus la.)


itulah placebo... kesan kpd psikologi .. placebo akan ada keyakinan terhadap sesuatu yg dpt berikan penyembuhan bg demam, sakit saraf, sakit sendi, kesakitan,tbls imun pun sama jgk la ...otak memainkan peranan penting dlm kwl tubuh bdn dsbbkn oleh placebo...


slain drp bhn2 utk dimakan , placebo jgk boleh libatkan sham surgery (pembedahan olok2)...keh..keh...keh...


jgn lupa!!!! kesembuhan tu drp Allah... dan perlu usaha tuk kesembuhan..


tips drp org, sakit mcmmna pn jgn manjakan diri.. okeh..