x terhitung salahku

Saturday 19 November 2011

sakit perut ke?

Sakit perut terjadi kerana makanan yang tidak hadam. Perut yang tidak sesuai atau tidak dapat menerima makanan tertentu menyebabkan semacam berlakunya keracunan. Sakit berlaku akibat bakteria terdapat pada makanan diambil seperti makanan basi, tercemar dan menghasilkan racun. Akibatnya cirit birit dan muntah. Atau, dua dua sekali.
Sakit apendiks menyebabkan perut terasa sakit. Sakit di bawah badan abdomen sebelah kanan. Sakit seperti ini memerlukan pemeriksaan doktor untuk mengenali punca dan memastikan tahap penyakit berkenaan. Sakit ini boleh berlaku kerana serangan gastrik. Gastrik penyakit yang mempunyai banyak sebab. Ia lebih banyak dialami oleh mereka yang telah dewasa, melebihi umur 45 tahun.


Pernyataan Al Quran Mengenai Penyakit Perut
Surah Al Ma’idah Ayat 88.
MAKSUDNYA:
”Dan makanlah makanan yang halal lagi baik dari apa yang Allah Telah rezekikan kepadamu, dan bertakwalah kepada Allah yang kamu beriman kepada-Nya.”


Pernyataan Al Hadith Mengenai Penyakit Perut


Di dalam sebuah hadith dari Abi Salamah. Hadith ini dari Abu Hurairah Radiallahu Anhu ia berkata bahawa Rasullullah SAW ada bersabda:


HADITH
MAKSUDNYA:
”Kamu semua makan jintan hitam. Maka, sesungguhnya, padanya penawar semua penyakit kecuali as sam. As Sam itu ialah mati.” (Riwayat Tarmizi, Ahmad dan Ibn Habban. Termasuk periwayat hadith ini ialah Imam Bukhari, Ibn Majah dan Ahmad dari Aisyah Radhiallahu Anhu.)

Sakit ini memerlukan masa hendak sembuh seperti sedia kala. Bagi mereka yang tidak menjaga makanan dan pemakanan akan lebih parah apa kala tidak menghitung jenis makanan diambil. Waktu makanan diambil dan faktor faktor lain. Pesakit amat sukar sembuh selagi ia tidak menjaga waktu. Jenis dan tabiat pemakanan dari makanan dimakan.
Tidak semua orang mengalami sakit ini tidak boleh berpuasa. Atau sakit menjadi bertambah teruk sebab ia berpuasa. Jenis dan tahap sakit dialaminya hanya diketahui dirinya sahaja. Dalam keadaan begini nasihat doktor amat perlu.



Amalan 1 : DOA UNTUK PENYEMBUHAN PENYAKIT PERUT
1. Ambil beberapa kuntum bunga betik jantan dan masukkan dalam air.
2. Membaca surah Al Fatihah di air tadi :
Surat Al- Fatihah Ayat 1 - 7
3. Mengiringi dengan membaca doa:
DOA
MAKSUDNYA:
”Ya Allah hilangkanlah sakit perut dari perut (nama pesakit dan ibu).”
4. Diikuti, membaca Selawat Syifa.

SELAWAT
MAKSUDNYA:
“Ya Allah, Berilah rahmat ke atas penghulu kami, Muhammbad SAW yang menyembuhkan hati hati, penawarnya dan kesejahteraan badan, kesembuhan, juga cahaya penglihatan dan berilah rahmat keberkatan dan kesejahteraan atas keluarga dan sahabatnya.”

5. Membaca Selawat Tafrijiyyah (Selawat merungkaikan kebuntuan penyakit dan masalah)

SELAWAT
MAKSUDNYA:
“Ya Allah anugerahkan rahmat dan kesejahteraan yang sempurna ke atas peghulu kami Nabi Muhammad SAW yang dengan berkatnya terhurai ape yang tersimpul, terlepas dari segala kesusahan juga ditunaikan segala hajat dan tercapai segala keinginan, dan akhir hayat yang baik, dan dicurahkan rahmat, hasil keberkatan wajahnya yang mulia, kerahmatan dan kerahmatan yang sempurna. Engkau anugerahkan juga YA Allah, ke atas keluarga dan sahabatnya dengan kiraan setiap kerdipan mata, juga hembusan nafas dan setiap bilangan ilmu yang ada bagi Mu.”

6. Air yang mengandungi bunga betik itu di rebus dan di minum selama 3 kali sehari untuk 7 hari.

Amalan 2 : SENAMAN & PERGERAKAN KHUSUS IA ITU MEDITASI
Meditasi yang disarankan oleh Ahlus Syifa bagi memulihkan penyakit kolestrol terutamanya ketika penyakit ini bertambah parah. Maka bacailah zikir ini menjadi sebagai suatu meditasi menyebut ZIKIR YA SYAFI sebanyak mungkin yang boleh sambil mendiamkan diri di malam hening bening.
ZIKIR YA SYAFI
Ya Khafi ... Yang Maha Memberi Kebaikan
Ya Syafi .... Yang Maha Menyembuhkan
Ya Muafi .... Yang Memberi Afiat

Amalan 3 : Seterusnya membaca doa.
DOA
MAKSUDNYA:
"Ya Allah, Tuhan yang mengecilkan yang besar dan yang membesarkan yang kecil maka kecilkanlah apa yang aku alami. Wahai Tuhan yang Maha pemurah dan penyayang yang mengasihi segala galanya."

MAKANAN YANG DISARANKAN BAGI PENGHIDAP PENYAKIT PERUT

KHAL – MAKANAN KESIHATAN PARA NABI

Ini makanan kesihatan sunnah para Nabi. Penyembuh kepada penyakit yang digeruni seperti darah tinggi, kencing manis, jantung, kolestrol dan obesiti. KHAL ialah nama di dalam bahasa arab yang bermaksud satu bahan daripada buah buahan seperti tamar (kurma), epal, anggur, tin (fiq) disimpan atau diperam dalam jangka masa tertentu bertukar dari jus buah menjadi alkohol, menjadi yis kemudian bertukar menjadi asid asetat dan akhir menjadi KHAL. Di dalam bahasa Inggeris dipanggil vinegar.
Khasiat dan kelebihan KHAL ialah satu kenyataan yang tercatat dalam kitab kitab perubatan Islam. Catatan ini sudah lama wujud dikenali umum serta diamalkan sejak zaman Nabi Muhammad SAW sampai ke hari ini. KHAL ialah “minuman kesihatan sunnah Nabi Nabi. KHAL bukan satu penemuan baru atau kaian baru seperti setengah makanan kesihatan lain.



MADU LEBAH DAN LI KHAMSATUN

Madu lebah merupakan salah satu perubatan menurut wahyu disebut di dalam Al Quran dan Hadith Nabi SAW. Terdapat satu surah khas dalam Al Quran tentang lebah iaitu Surah Al-Nahl pada ayat 68-69.

Surah Al-Nahl Ayat 68 -69
MAKSUDNYA:
“..... dari mulut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam macam warna. Di dalamnya terdapat ubat yang boleh menyembuhkan penyakit bagi manusia.”



Li Khamsatun terdiri daripada madu lebah dan dua puluh (1-20) herba berkhasiat. Kesemua gabungan ini mempunyai dalil dalil atau nas sama ada dari Al Quran, Hadith Nabi SAW pendapat ulama perubatan Islam. Inilah satu gabungan yang sangat kuat dengan dalil dalil atau nas, InsyaAllah dapat menyembuhkan penyakit manusia. Antara 20 herba tersebut ialah hindiba, habbatus sauda’, babunaj, hulbah, zanjabil dan lain lain.



SAFFRON – MENGGURANGKAN MENGELUARKAN TOKSIK


Saffron atau Za'faran ialah sejenis bunga yang paling berharga dan mempunyai banyak khasiat serta terkenal kegunaannya di dalam dunia perubatan herba moden dan tradisional di Timur dan Barat. Digunakan juga sebagai bahan campuran semulajadi dalam pelbagai jenis makanan dan minuman serta di bidang kosmetik.
Kebiasaannya, za'faran ini dijadikan sebagai dakwat ditulis doa doa penyembuhan penyakit seperti doa menguatkan ingatan, hafalan, pintar, doa menghilangkan penyakit misteri seperti gangguan makhluk halus, sihir, santau dan penyakit umum dengan cara air diminum.

No comments:

Post a Comment