x terhitung salahku

Wednesday 13 July 2011

sentuhan lelaki dan perempuan

"rileks la.. pakai glove.. bukannye x blapik", kata sorang pelatih lelaki pd pelatih perempuan yg dia sentuh dengan sengaja

"rileks??pegang glove pun..ade lapik kononnye... tp ade hadnye sentuh lelaki dgn perempuan..buka suke2, bila2 mase!!", marah pelatih perempuan.

tulah...
baru org perasan...
rupanya, masih ramai yg anggap lelaki dgn perempuan boleh bersentuhan dgn syarat berlapik (untuk yg kurang jelas, x berlapik maknanya kulit lelaki dan perempuan x bersentuhan secara direct)

yeke..
lelaki dgn perempuan boleh pegang tangan(bersentuhan) asalkan berlapik?

maknanya,
perempuan pakai baju..pakai seluar..lelaki boleh sentuh la?
kan berlapik...

so,
pastikan jelas tentang sentuhan lelaki dan perempuan

Siti Aisyah r.a ada berkata: “…demi Allah, tidak pernah Rasulullah s.a.w menyentuh tangan seorang perempuan lain yang bukan mahramnya, hanya baginda membai’ah mereka dengan percakapan.” (Riwayat Imam Ahmad)

Rasulullah s.a.w pernah bersabda yang maksudnya: “Sesungguhnya jika kepala seseorang dari kamu ditikam dengan jarum besi, itu lebih baik baginya daripada menyentuh seorang perempuan yang tidak halal baginya.”

jd, jelas tentang persentuhan badan antara lelaki dan perempuan bukan mahram adalah dilarang keras Allah s.w.t.

nota:  Pergaulan antara lelaki dan wanita di tempat kerja sudah menjadi satu fenomena biasa pada hari ini, dan tergolong dalam kategori “umum al-balwa” (bahaya dosa yang sukar dielakkan). Namun begitu tidak semua jenis percampuran dan pergaulan lelaki dan wanita di tempat kerja itu jatuh dalam kategori haram. Jika pergaulan itu dapat dikawal sebaiknya, dosa masih boleh dielakkan. Apa yang penting, semua aspek komunikasi yang meningkatkan syahwat, menggoda, mendedahkan aurat, pandangan nafsu dan sentuhan adalah antara faktor dosa yang boleh berlaku di tempat kerja.

No comments:

Post a Comment