x terhitung salahku

Thursday, 16 September 2010

REALITY

Real people.. real story..really happen.. reality
Rabu,15/09/10
muar
Hari ni raya yg ke6.. kna kire ke raya ni.. k..arini 6 syawal.. tgh mlm(perlu k gtau?:Psje je nk pjgkn citer sbnrnye). Ttbe tergerak ati utk kongsi cerita ngn kkwn.. sbnrye drp dlu terasa nk kongsi cerita ni tp nth mls nk menaip.
k.. proses mengopy kisah benar mnjd tulisan sekarang pkul 1.55AM 15/09/10 bserta dgn kacang kuda (kot ..x tau nama .papepn ini kacang!)..dijangkakan kisah ini x dpt org siapkn pg ni sbb pg esk kul 7.30AM kna g smk sungai abong muar sbb ada reunion lepasan sklh tu. Org pn tlibat tuk support reunion tu. . trasa perlu g plak sbb org n kkwn intake 2001 (form1 )mrupakan 1st intake kat sklh.jd, dikira keluaran ptama sklh la.. kaunselor sklh yg wat program ni n dlm mse yg sme program ni nk mlantik jawatankuasa alumni.. g je la.. batch org x ramai yg g azizi kata(class mate org mse form3)
k.. mcm merapu dh ni.
1st nk mintak maaf..org ni x de bakat nk bercerita.ikut suka org je la nk menaip cerita sbnr ni..kalau berpusing2 tu maaf la ye..pe yg blaku ni peringatan n pngajaran tuk diri org.
(***nama watak, tahun .. bkn yg sebenar la k)

seorg nenek,org anggarkn umur dia 70 tahun.. ade seorg anak tunggal perempuan berusia 50 tahun.. ank perempuan nenek ni bkerja sebagai guru penolong kanan sebuah sekolah menengah di utara smenanjung Malaysia.mungkin juga ank nenek ni telah menjd seorg pengetua sekolah.nenek ini bermenantukn seorg guru, juga mengajar di sekolah teknik di utara semenanjung Malaysia dan selalu berbangga2 dengan ilmu yang diperolehnya dari luar Negara stiap kli jmpe(x slalu jumpa.tp stiap Kli jumpa).. dari London .. yg selalu keluar dari mulutnya “sy ada masters of London”..nenek ini mempunyai beberapa cucu dan cucunya juga berjaya spt ibubapa meraka.2 org cucu nenek ini adalah doctor, 2 guru dan yg lain2 masih bersekolah di sekolah berasrama penuh kerajaan. ..Alhamdulillah kn semuanya Berjaya.. untung nenek … ble tgk diorg Berjaya, sedihnye rse kat diri ni.. sekadar org biasa2 je.. sumernye just cukup2 je(aik..balkis.. x bersyukur nmpk!!.. hummm.. bkn x bsyukur tp sedar diri malas..malas nk berusaha)

selain tu, sbnrnya nenek ni adalah seorg kurang upaya(oku(orang kurang upaya)).. nenek x boleh bcakap dengan bhsa yg kte fahami dan pergerakannya x spt org normal.. susah untuk org lain faham apa yg nenek katakan..ape yg dipertuturkan oleh nenek x dpt di takrif oleh akal kecuali jika benar2 dengar ape yg dia perkatakan..nenek dilahirkn sempurna spt org lain dan mmbsr dlm keluarga yg susah.hidup nenek melalui zaman tanah melayu dijajah dan di zalimi. Kesusahan hidup memang dilalui nenek. Setelah berkahwin, nenek dikurniakn anak .. nenek melahirkan anak perempuannya dirumah dan di sambut oleh bidan kampong. Semasa proses kelahiran anaknya, nenek mengalami komplikasi. disebabkan komplikasi tersebut, nenek menjadi cacat.. pergerakkan nenek terbatas, nenek juga x dpt bercakap..disebabkn nenek menjadi cacat, dia diceraikan.. nenek mnjaga ank perempuan tunggalnya dengan baik tnpa seorng suami dengan keadaanya yg cacat.kecacatan nenek kekal..nenek tinggal bsama dgn emaknya. Kehidupan seharian nenek bersama dgn emaknya dilalui dengan melakukan pelbagai pekerjaan untuk menyara keluarga 3 beranak.nenek dan emaknya menyara kehidupan dengan menjadi tukang cuci pinggan mangkuk, pakaian dan juga pengemas rumah.. selepas habis mencuci pakaian di sebuah rumah dengan mengetuk setiap pintu rumah untuk bertanya sama ada ada pekerjaan utk dilakukan @ tidak. Selepas selesai 1 rumah,nenek dan emaknya akan kerumah yang lain utk melakukan kerjanya..makanan seharian nenek 3 beranak didapati dr kwsn sekitar rumahnya yg usang, yang berlantaikan tanah dan berbumbungkan atap rumbia yg dibuatnya sendiri.

nenek hidup sush, gaji yg diperoleh utk mencuci pakaian hanyalah beberapa sen sj.. tp nenek x kedekut. Setiapkali ada tetamu yg datang ke rumahnya, pasti nenek akan menghidangkn nasi untuk dijamu oleh tetamu.walaupun lauk yg ade pd hari itu hanyalah ikan masin sj,ia tetap menghidangknnya.dia akan sush hati bila tetamu tidak dijamu.
Kesusahan yg nenek alami menjadikn anak tunggalnya sgt rajin dan merupakan seorang pelajar yg bijak. Anak perempuan nenek meneruskn pengajian ke tingkatan 6 dn Berjaya semasa di tingkatan 6 nya.dia memdapat tawaran untuk melanjutkan pelajaran dlm bidang perubatan di UM.tawaran diterima.. tetapi, x tahu atas factor apa ..anak perempuan nenek keluar dari fakulti perubatan dan pergi ke fakulti pendidikan.

semasa berada di fakulti pendidikan, anak perempuan nenek berkenalan dgn seorg pemuda.setelah merekan tamat belajar, mendapat pekerjaan, mereka berkahwin.. sebelum berkahwin, anak perempuan nenek membawa pemuda tersebut ke rumah untuk berkenalan dgn nenek..setelah bertemu, pemuda tersebut terkejut melihat keadaan nenek yang cacat. Pemuda tersebut mengadu kepada saudara nenek tersebut bahawa dia x dpt terima keadaan nenek yg cacat itu.. walau bagaimanapun, mereka tetap meneruskna perhubungan sehinggalah mereka bernikah.

selepas berkahwin,mereka berpindah ke utara semenanjung Malaysia dan membina keluarga di sana.. meninggalkn nenek bersama emaknya dia muar.anak perempuan nenek membelikan nenek sebuah rumah murah untuk diduduki.. keadaan anak perempuannya yang telah bekeluarga, mempunyai anak, dan bekerjaya menyebabkan anak perempuan nenek semakin hari semakin jauh dari nenek. anak perempuan nenek jarang pulang ke muar. Dalam setahun, amat payah untuk anak perempuan nenek balik ke muar walaupun bekerja sebagai seorang guru yg mempunyai kelebihan cuti yang banyak berbanding dengan pekerjaan lain..dalam setahun, kepulangan anak perempuan nenek boleh dikira..anak perempuan nenek akan balik ke muar apabila hari raya(itupun antara hari raya aidilfitri dan aidiladha .jika aidilfitri anak perempuan nenek telah balik beraya, maka anak perempuan nenek tidak akan pulang berhari raya pd aidiladha..kepulangan anak perempuan nenek pd hari raya juga bukanlah pd hari raya pertama tetapi kebiasaannya 4-5 hari selepas hari raya..dan td, merupakan hari raya yang ke 5, anak perempuan nenek masih tidak pulang dan apabila pulang ke rumah nenek, anak perempuan nenek hanya akan bermalam sehari sj di rumah nenek.. apakah perasaan kte apabila, seorang anak tunggal kte x pernah balik beraya pd hari pertama setiap tahun dan jika balik, hanya sehari berada dirumah…apa perasaan kte??apa prasaan nenek??Dengan keadaan kte berseorangan.. ble tengok org lain bersama dengan anak2 tp kte?? Org lain sibuk mengemas menghias rumah dengan keluarga, dengan keadaan yang meriah,riuh rendah.. ramai.. sediakan hidangan bramai2.. tp nenek?nenek x buat apa2 untuk berhari raya…nenek seorg dirumah pd mlm raya setiap tahun.. nenek sedih,tp dia x tunjuk.. nenek menangis.. tp dia x tunjuk.. org lain sibuk memasak.nenek hanya masak nasi dan goreng telur ..kkdang mkn nasi dengan kicap sj..walaupun nenek mempunyai banyak duet yg diberikan oleh anak perempunnya…tp itu x dpt membeli suasana hari raya… x dpt membeli kemesraan ibu dan anak..kat mana anak tunggal perempuan nenek?? Mungkin dia berbahagia dirumahnya bersama anak2..mengemas , bergurau senda, memasak..xkn anak perempuan nenek nk bersedih dimalam raya dengan keluarganya kn..pg raya anak perempuan nenek menjamu selera dengan keluarga.. mcm2 juadah ada.. tp nenek,pg raya ? apa yg nenek jamu?.. nenek menjamu pemberian ihsan drp saudara n jiran terdekat…yg menghantar makanan dan pergi.. nenek makan bersama emaknya yg telah tua..tp kini nenek makan bersendirian setelah emak nenek meninggal dunia 2 tahun lepas.) dan setiap kali anak perempuan nenek balik beraya, hanya dia dan suaminya serta 2 org anaknye sj yg pulang(mana2 antara cucunya)rumah nenek tidak mempunyai kemudahan telefon bertahun lamanya .dengan keadaan nenek yang cacat dan anak yang berjauhan, tinggal bersama emaknya yg telah uzur dan terlalu tua.. menyebabkan keadaan nenek begitu menyedihkan…..setelah berpuluh tahun(dalam lebih kurang 20 tahun) , barulah anak perempuan memasang talian telefon di rumah nenek walaupun anak perempuan nenek mampu memasang talian talefon dari awl. Tp baru kini dia memeasng talian..seorang anak, yg Berjaya, mempunyai pendapatan tinggi, bekerja sebagai seoragn guru yg mengajar pelajar snggup buat ibu mcm tu? Meninggalkn ibu terkontang kanting menguruskn diri sendiri?ya.. betul, nenek seoragn yang berdikari, nenek melalui banyak kesusahn yang menjadikannya lali.. tp kenapa nenek dibiar begitu sekali?


Tahun ni 2010.. walaupun dh raya ke5,5 syawal.. dan berbaki 5 hari cuti sekolah..anak perempuan nenek x juga pulang ke kampong berjumpa nenek. Saudara nenek bertanya bila anak perempuan nenek akan pulang dan nenek menjwb anaknya akan pulang pd cuti sekolah disember nanti…

igtla kn.. kejayaan yg kte ade.. wlaupun kte kata..kte Berjaya sebab diri sendiri bukan sbb org lain..kte yg berusaha..sumer kte wat..tp igt!!!ank perempuan nenek x kn Berjaya tnpa kesusah drp nenek.. anak perempuan nenek berjaya sbb kesusahan hidup yg dia Nampak dari nenek dan diri dia sendiri susah bersama nenek...igt!!doa seorang ibu yg mnjdkn kte Berjaya.. seburuk mna ank pun.. ibu ttp syg pd anak dia…tetap doa untk anaknya.. Walaupun anak dia tingglkn dia,ibu ttp igt pd anak.. tp anak igt ibu ke ble dh Berjaya? Kat mana anak letak ibu dia ble dia dh Berjaya?kekadang terfikir jgk, drp dibiarkan ibu mcm tu lebih baik hantar ke rumah org tua, makan dijaga, ibu x perlu susah2 mengemas rumah.. x perlu memasak..kat rumah org tua ibu dilayan, ramai kawan.. kte x perlu risau ble dia sakit, x perlu risau keselamatan diorg... tp ble fikir lg..kte akan kata kte ni zalim..letak ibu kat rumah org tua2.. tp daripada dibiarkn ibu sendirian kat rumah, x datang melawat lebih baik hantar ke rumah org tua.. yela kan.. alang2 dh x balik melawat ibu bapa kat umh.. hantar kat rumah org tua x perlu riasau utk fikir datang melawat.. kpd yg membca, jgn la pulak kte hantar mak ayh kte kat rumah org tua..org pun x suke ble ank menghantar ibu ke rumah org2 tua.. lg pun yg menghantar ke rumah org2 tu tu.. kte fikirkan semula… betul ade je rumah org tua yg bayar mahal utk keselesaan diorg.. tp betul ke bayaran ‘upah’ menjaga ibu bapa kat rumah org tua yang tinggi menjaminkn keselesaan???kornag pasti makanan ibu bapa akan terjaga? Pasti makan pakai terjaga?? Pasti ke persekitaran bersih?pasti rawatan yg diberi kpd ibu bapa yang terbaik? Pasti ke rakan2 ibu bapa dlm rumah warga tu u jd kn ibu bapa kte seronok berkawan??.. hah..org tau ade yg menjawab “ jgn la fikir negative”.. btul.. dh tu x terasa kte g kte ni negative mnghantar ibu bapa ke rumah org tua?.. cbe kte g melawat rumah org2 tua… tgk sendiri realitinya keadaan rumah org tua..bygkn ank2 akn hntr kte ke sana.. letakkn diri kita dirumah org tua.. nk lg best?? Jumpa penyelia rumah org tua tu, ckp nk duduk ctu ..ble dh duduk ctu,xyh la susah2 nk berimaginasi..du ctu beberapa hari sbb nk pengalaman.. insyaAllah boleh je.. sbb org pnh tnye penyelia..penyelia ctu bg, tp org x tinggal kat ctu.. sbb x sanggup.. igt juga, anak2 akn lihat tingkah laku kita.. selalu la melawat ibu bpa di kampong dengan anak2 kte pergi sekali ke kampong.. 1 ari anak2 akn melawat kte di kampong bersama 2 anak2 nya…ibu bapa adalah *icon kpd anak2..

bedasarkan reality ni, mgkn kte akn ckp.. mgkn nenek pernah lakukan sesuatu pd ibu bapa dia dlu.. x..pd org nenek x macam tu.. nenek tetap tinggl dgn emaknya smpilah emaknya meninggal dunia.. tp kejayaan mnjdkn kte lupa..

syg ibu bapa kte.. insyaAllah, anak2 akn syg kte.. ekspresskn rasa syg.. ble lg nk mengekspresskn rase syg?..

lg 1!!..pulang la ke kampong selalu.. utk cucu2.. pergi la melawat datuk nenek.. pergi la melawat diorg walaupun tanpa ibu bapa kte tuk menziarah diorg.. tengok keadaan org yg telah menjadikan ibu bapa kte Berjaya..kte cucu, wlaupun ibu bapa kte x kisah terhadap nenek.. jgn jd kn diri kte turut x kisah pd nenek..beri la secebis kebahagiaan pd dia ..
**icon= a mental image of visual representation
video
Jangan sampai kita terlewat

Alhamdulillah .. berjaya disiapkan 16/09/2010 11.50AM.. agak lewatKN...sgt mengambil masa.. mlm semalam, BALIK DRP MKN ORG TERUS TIDUR.. MSE KAT KDAI MKN, X DE SLERA NK MKN.. N X ODER PUN..BALIK TERUS TTIDUR KAT RUANGTAMU SMPAI abah tnye.. “knapa dgn akak? Jantung akak sakit ke skng”. . . X LARAT NK JWB, CME CKP "X LA..PENAT JE"J

No comments:

Post a Comment