x terhitung salahku

Thursday 15 July 2010

Kisah Nabi di caci oleh orang yahudi yang buta, Nabi menyuapnya makanan sehingga Nabi wafat


Sesungguhnya amat tepat sekali bila dikatakan bahawa Baginda Rasulullah SAW itu adalah contoh teladan yang terbaik untuk diikuti dalam semua aspek kehidupan sama ada dari sudut ketaatan, dan keimanan terhadap Allah, ibadat, kemasyarakatan dan pergaulan, akhlak dan peribadi dan juga siasah pentadbirannya. Kesempurnaan peribadi Baginda Rasulullah SAW itu telah termaktub dalam Al-Quran sebagaimana firman Allah SWT dalam Surah Al Ahzab ayat 21 yang berbunyi:

"Demi sesungguhnya adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan keredaan Allah dan balasan baik Hari Akhirat serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak dalam masa susah dan senang".

Oleh itu, sudah sewajarnyalah kita mencontohi akhlak Baginda dan mengamalkannya dalam kehidupan jika kita mahu bahagia dan selamat di dunia dan di akhirat. Mari kita melihat satu contoh sifat Rasulullah SAW yang sangat mulia dalam membantu orang orang yang dhoif dan miskin di Kota Madinah ketika itu.

Diriwayatkan Rasulullah SAW hampir setiap hari memberi dan menyuapkan makanan kepada seorang pengemis buta beragama Yahudi yang mengemis disebuah pasar. Ketika menyuap makanan kepada pengemis tua ini. Yahudi tua ini tidak pernah putus putus mencerca akan Rasulullah SAW dan menghina agama Islam. Namun Nabi tidak pernah memarahinya malah Nabi dengan sabar terus menyuap makanan kepada Yahudi tua yang buta ini. Hampir beberapa lama peristiwa ini berlaku sebegitu. Yang akhirnya apabila Rasulullah telah wafat, kerja mulia ini telah diambilalih oleh Abu Bakar. Itupun setelah mendapat arahan dan nasihat dari Fatimah sebagai menyambung kerjamulia Rasulullah SAW.

Setelah disuapi, Pengemis buta Yahudi ini telah membentak kepada Abu Bakar dan mengatakan bahawa engkau ini bukanlah orang yang sering menyuapkan makanan kepadaku setiap hari. Abu Bakar berkata bahawa akulah yang menyuapkan kamu pada setiap hari. "Tidak" kata pengemis tua itu dan manyambung dengan berkata "orang yang sering menyuapkanku itu memang ada kelainan daripada kamu. Ia menyuapkan aku dengan lembut dan ikhlas sekali, Makanan yang keras dilembutinya terlebih dahulu sehingga ianya menjadi lembik dan mudah aku menelannnya. dan cara suapannya amat selesa dan disenangi sekali. "Engkau bukan orangnya" marah pengemis buta kepada Abu Bakar. Akhirnya mengakulah Abu Bakar bahawa selama ini yang menyuapkan makanan itu adalah orang lain. Pengemis bertanya " Dimanakah orang mulia itu " Jawab Abu Bakar, beliau telah wafat. Bertanya lagi pengemis buta ini. Siapakah yang sebenarnya orang yang telah menyuapkan aku selama hari ini. Kata Abu Bakar : Yang menyuapkan makanan pada setiap hari kemulutmu itu adalah Nabi Muhammad SAW. Pengemis tua ini menangis teresak resak dan amat menyesal atas perbuatannya kerana telah menghina dan mencaci Nabi, sedangkan orang yang dihina itulah yang telah menyuapkan makanan kepadanya pada setiap hari. Asabab ini, ia telah memeluk agama Islam atas kagumnya terhadap akhlak mulia Nabi Muhammad SAW, yang sanggup menyuapkan makanan kepada orang yang menghinanya pada setiap hari. Fikirkan tuan-tuan sekalian. Bayangkan seorang manusia agong sanggup menyuap makanan kepada pengemis tua yang hina ini, yang tidak ada pertalian darah, pertalian saudara maupun pertalian agama , tetapi kerana sifat kesihan kepada insane malang yang buta ini, Rasulullah sanggup melakukannya.

Kisah Ini mengajar kita, kerana ada diantara kita usahkan untuk menyuap makanan kepada orang miskin yang buta lagi hina, malah ada diantara kita, yang tidak sanggup untuk menyuapkan makanan kepada kedua ibubapa sendiri yang sedang terlantar sakit dan memerlukan suapan, Kita geli dan genyi menyuap makanan itu kepada ibubapa yang kelihatan sudah semakin usang dan menjijikan. Mana ada sifat-sifat mulia Rasulullah yang ada pada kita. Sedangkan Maulid Nabi telah berpuluh puluh tahun kita raikan. Inilah hikmah Maulid, supaya satu kesedaran boleh menyentak perasaan dan jiwa tuan tuan sekalian, menyedarkan kesilapan silam yang telah kita lakukan, supaya merubah sikap ego yang bersarang didada. Kita akan selamat malah dunia juga akan bahagia jika semua orang Islam menghayati Kristal yang ada pada junjungan besar Nabi Muhammad SAW yang mulia.

No comments:

Post a Comment