x terhitung salahku

Thursday, 25 October 2012

pasrah vs redha

 



video
 

 
org pernah terfikir tuk pasrah

pasrah itu berserah
redha itu ikhlas menerima

dan setelah berfikir.. redha itu terbaik.. klu org pasrah, org x kn usaha.. tp kalau redha org akan cube lalui semampu boleh

org redha bkn pasrah..

org minta tarikh diubah drp 5/11/12 ke 19/11/12.. 5/11/12-org ada final exam tuk last sem.. harap ini last sem org kat KTMP(Kolej Teknologi Makmal Perubatan) KL.

wallahu alam... bi iznillah..

kpd yg sedar diri sedang diuji.. jgn sesekali katakan -aku redha ....tapi....- sbb ada perkataan tapi itu bukan redha namanya

org suke doa istikhrah mcm mna org suke doa dhuha...

Doa solat istikharah:
“Ya Allah, sesungguhnya aku meminta pilihan yang tepat kepadaMu dengan ilmu pengetahuanMu dan aku mohon kekuasaanMu (untuk mengatasi persoalanku) dengan kemahakuasaanMu.
Aku mohon kepadaMu sesuatu daripada anugerahMu Yang Maha Agung, sesungguhnya Engkau Maha Kuasa sedang aku tidak berkuasa. Engkau mengetahui sedang aku tidak mengetahui dan Engkau adalah Maha Mengetahui hal yang ghaib.
Ya Allah, apabila Engkau mengetahui bahwa urusan ini (di sini, orang yang mempunyai hajat hendaknya menyebutkan persoalannya) adalah baik untuk agamaku, kehidupanku, dan akibatnya terhadap diriku, di dunia atau akhirat, maka takdirkanlah untukku, mudahkan jalannya, kemudian berikanlah keberkatan.
Akan tetapi apabila Engkau mengetahui bahwa persoalan ini berbahaya bagiku dalam agamaku, kehidupanku dan akibatnya terhadap diriku, maka jauhkanlah persoalan tersebut dariku dan jauhkanlah aku darinya, takdirkan kebaikan untukku di mana pun ia berada, kemudian berilah kerelaanMu kepadaku”
(HR. al-Bukhari)

nota : org redha dgn senyuman... ^^ think positif..

p/s : org minta maaf kpd sesiapa yg terasa org menjauhkan diri drp dia...













Tuesday, 16 October 2012

16 hari lg final exam

sesaja je melawat bilik naquiah n the gang (panggilan org dan kawan-kawan lain pd naquiah dan rumate dia)

ternampak...
atas meja ada container, tertulis nombor 16

tu kiraan bilangan hari tu sampai ke final exam...

16 hari lg final exam

entah...

selain fikir final exam, org fikirkan benda lain....

dan seboleh-bolehnye org X NAK FIKIR!!!!

jd, buat x tau.... 


tp kena bersedia.. tenangkan hati setenang yg boleh... sediakan diri sesedia yg boleh..


nota : ya Allah hatiku rosak...setiap masa hampir dgn kematian tp kesedaran yg datang dan pergi...hati org  cedera parah sekarang ni... terasa ditinggalkan


"su.. org rasa ditinggalkan"

"sapa tinggalkan mu?"

"semua......"...   "Allah..."

"mu tinggalkan Allah atau Allah tinggalkan mu?"

"org.... salah org"

su senyum dan terus pergi


masalah hati---> cintakan dunia, takutkan mati (wahan)



Friday, 5 October 2012

degil versi perempuan

eh.. tajuk.. pelik x??

ptama sekali, org ni jenis yg degil berani.


degil2 pn, ade je penakut dlm diri SEBENARNYE~~

sbg pmpn, jgn lah degil sgt.. buruk la!! serius buruk..(tetiba tersedar diri)


degil ni ada dlm bnyk kontaks.. ada yg bagus .. tp degil yg x bagus bg seseorg perempuan tu, elak kan lah~~~

pesanan : berhati-hatilah menjaga hati.. train hati... drp hati akn terzahir tindakan... dan akal, trainlah tuk bfikir dgn baik... 

mood : eh!!! teringat kat al-quran tetibe.. bile ye last bce al quran n fhm mksudnye.. tfikir gk! bile ea last tadabbur .. dgn al quran lah kte train hati... bukan senang nk train hati ... fuuuuhhhhh~~~~~ insyaAllah!usaha!


teringat.....

nurliyana, "kak kis.. kak kis amik herbal life ke?" 
(sem ni classmate org ramai yg gunakan herbal life... dan ramai yg begitu jaga fitness masing2.. masing2 bersukan.ada yg ari2 g berjogging kat tasik titiwangsa tu..  alhamdulillah.. baguslah.. jaga kesihatan.. x terkecuali org gk yg ke tasik titiwangsa tu tuk jogging.. kerap la jogging kblkngn ni sbb dh ade kasut jogging yg sblm ni ilang dicuri..ish2..dan tetiba 1 ari tu org g kolej jln kaki. jd, liyana pn pelik la tgk org jln kaki sbb sblm ni org nek moto g kolej.dia fikir org gunakan herbal life la tu.. )

org, " xlah org pilih 'life' ".. org diam n terus bjalan dan berfikir ttg 'life'

malas org nk eloborate .. fikirlah pe tu life ye...

nota : pesanan utk diri sendiri ......'TRAIN' ye!