x terhitung salahku

Sunday, 28 March 2010

BERUBAH

ya ALLAH aku ingin benar2 berubah ya Allah..

video


Ya ALLAH aku ingin brubah..
bkn sbb aku sakit aku berubah..
perubahan yg dh lme aku nk lakukn tp aku sngaja mnangguhknnya
ya ALLAH ampunilah dri ku ya ALLAH..
ampunilah diriku Ya ALLAH
ampunilah diriku Ya ALLAH
Ya ALLAH,berikanlah aku kekuatan untuk berubah dan mndekatkn driku yg tlah lama jauh drpMU ya ALLAH
aku malu pdMU ya ALLAH..aku takut pdMU ya ALLAH..
terimalah pengembalian diriku pd Mu Ya ALLAH..
terimalah pengembalian diriku pd Mu Ya ALLAH
Bimbinglah aku tuk dkt pd MU ya ALLAH..
Ya ALLAH..berilah aku kekuatn untuk stia pd Mu
walaupun ku sedar rmai yg mngatakn perubahanku krn aku sakit ya ALLAH
berilah aku kekuatn utk mnghadapinya krn MU ya ALLAH..
krn Mu ya ALLAH
krn Mu Ya ALLAH

Saturday, 27 March 2010

elaun

khamis,25 mac 2010-hri yg dtunggu oleh kmi yg bru join kkm tuk dpt 1st elaun.. arini jgk ada exam formatif aka midsem tuk paper instrumentasi..waaaahh.. sumer x sbr nk tggu abis exam nk check akaun cimb..tlintas jgk kat ati "akaun dunia sumer x sbr2,akaun akhirat pe kbr??"..org pun slh seorg yg x sbr jgk nk tgk akaun dunia tuk dkongsikn dgn mk ayh n adk bradik..abis 20 minit jwb exam,org kuar trus g cimb bank kat HKL..wahhh rmai btul org bratur ..gaji la kn.. smpi turn org,alhamdulillah yeahhhh elaun dh msuk.. nk bg mak, abah, n byr utng kat abg ngn adk yus..x sbr nk blik kg kat muar..nk bg duet tu kat mk abh..



jmaat,26 mac 2010- ari last exam fomatif,paper math statistic..arini x sbr plak nk blik umh...igt nk blik ngn adk yus pg sabtu tp lbh baik blik jmaat ptg..dlm bas org trase bosan n letih sgt..ttbe ati tgerak tuk bce ayat mathurat yg dberikn oleh azani,kwn org kat masterskill.org buka zip beg trus amk ayt mathurat tu..wah..wanginye.. trase lmbab bku ayat mathurat yg diberikn 2 mggu lpas sbb colonge dlm beg ttumpah scr x sngaja ptg td..ayat mathurat tu dberikn oleh azani mse dia jumpakn org ngn ifa lpas 3 bln x jmpa ifa..trima ksh azani sbb jmpakn kami..smga ukhwah ant saudara seislam akn sntiasa tjalin ant kte smua.



Kelebihan membaca Al Mathurat:
1. Tidak dihampiri syaitan
2. Rumah dan keluarganya terselemat dari perkara yang tidak diingini.
3. Allah mencukupkannya apa yang sangat diperlukan dari urusan dunia dan akhirat.
4. Orang yang membacanya kemudian dia mati pada hari atau malam tersebut maka Allah akan menjamin untuknya syurga.
5. Selamat dari segala sesuatu.
6. Allah menyempurnakan nikmatnya ke atas orang yang membacanya.
7. Allah berhak untuk meredhainya
8. Tidak ada sesuatu yang mendatangkan mudarat ke atasnya.
9. Terhindar daripada syirik.
10. Selamat dari bisa atau sengatan semua makhluk yang beracun.
11. Dimudahkan menyelesaikan hutang-hutang.
12. Berhak untuk mendapat syafaat pada hari kiamat.
13. Sesiapa yang membaca di waktu pagi,akan dipelihara oleh allah hingga ke waktu petang.Dan sesiapa yang membacanya di waktu petang akan dipelihara hingga ke waktu pagi.
14.Mengamalkannya umpama mengamalkan Sunnah Rasulullah dari sudut zikir dan berdoa, dan berbagai lagi kelebihan.


wallahhu a'lam.. itula zikir yg diamalkn oleh nbi muhammad saw..pndpt sy, x kish la utk ape ayat matsurat tu tp ia ckup menenangkn org n org kna yakin stiap zikir yg diamalkn ade pulangan InsyaAllah...

alhamdulillah..smpi pun muar..igtkn tlepas stesen td lpas ttdo dlm bas..hehe..
smpi kat muar,abh ngn mak amik kat stesen,org ckp kat mak nk singgah cimb bank..smpi cimb bank, org kuarkn duet tuk dberikn pd mak abh.. gmbiranya..smga dpt kberkatan dgn brikn sdikit rzki yg org dpt kat mak abh ngn adk bradik..wlpn x sberapa.. dlm kete org tfikir, n bdoa smga org x abaikn tggjwb pd mk abh ngn adk bradik tuk mse akn dtg stlh org pgang duet sndri n x hnye brikn duet smata2 kpd diorg..aminnnn..smpi kat umh,org brikn duet tu pd mk abh..diorg x nk trima risau org x de duet lg nk guna nt..pd org,duet tu akn sntiase ada insyaAllah rezeki tu ade kat mna2 n org sgt yakin dgn rezeki yg dh ttulis kat luh mahfuz...bg kat adk, dia tdh je tgn..hehe..ble bg adk,gmbira jgk sbnrnya ble pmbrian kte dterima .. :)

Sunday, 21 March 2010

RENUNGAN

Dgn Nma Allah yg mha pngsih lg mha pnyayang.




assalamualaikum..dh lme org x bkak friendster. mse scroll kbwh page profil bru org prasan org ade blog.dh lme x mnaip blog frenster ni.. dlm blog frenster yg lpas org ade mngadu skit utk bgrk trutma naik ngn trun tngga.. alhamdulillah skng sumernya dh ok.lpas 6 bln btahan dgn sakit sndi yg shari pun x pnh hilang, akhirnya skit tu hlang..alhamdulillah...tp x taula smpi ble akn chat mcm skng..ujian dr Allah kat org kn.xpe, "Allah x kn mnguji hambanya yg bleh diuji" skit tu pn sbg pringtn dosa2 yg org dh wat kat mak ayh trutmanye...


skit sndi yg org rse rpenye jdkn injap jntung org rosak (rheumatic heart disease)..org dpt tau skit ni scr x sngja mse cek ksihtn kat ospital swasta,KPJ kajang.mse cek, doctr detect ade heart murmur..doctr kte org ade skit jntung...org ngis ble doctr kte org ade skit jntung..org cbe thn ngis dpn doctr, k ndia ngn ct(rumate org kat masterskill) tp x leh..air mte tu ttp kluar..ye org ngis..ble org kuar dr klinik pakar tu ade patient len yg tnya knapa org ngis....napa org ngis?? ..ngis org bkn sbb org mrh kat Allah..x tlints lngsung nk mrh kat DIA wlpn org skit dh smpi pringkat severe. ini realiti bkn yg mcmm kte slalu tgk kat drama yg slalu mrh Allah..org ngis sbb org sdih sbb mulai saat tu org tau org akn mnyusahkn mak ayh..


x tau la sjk ble org ade heart murmur sbb org prasan ble g cek sbb dmm @ pape, doctr akn wat respon len mcm ble dgr bnyi jntung org gna stteskop...nth la kn,knapa doctr x gtau yg bnyi jntung org x normal..tlints kat fkrn org yg doctr tu fkir msalh org ni bnda kcik, org x mmpu dptkn rwtn, mrumitkn kerja diorg, xde jln pnylsaian ngn mmbzr duet kjaan kot ble diorg brikn rwtn.. trase tkilan jga dlm ati ble ade doctr yg akn mrh psakit ble pnykit yg ade pd pskit tu dh tlmbt tuk dptkn rwtn. trma ksih kat kak ndia(ex-rumate) sbb bwk org g KPJ kajang.klu xde surat referer drp KPJ ke ospital kjaan tuk ke IJN, cnfrm ospital kjaan x kn wat ape2 tndakn n org x kn dpt appoimnt ke IJN dlm mse 6 mggu. bkn stakat x dpt appoimnt dlm mse 6 mggu..ke IJN pn x kn dpt klu harap kat ospital kjaan.

KAT KPJ KAJANG

last checkup kat KPJ ngn cardiologist KPJ.2 kali checkup yg sblm ni rumate org, kak nadia ngn ct yg tman.. check up last ni mk abh yg tman.mse tu org cbe thn ngis tp x leh ble doctr kte dh severe ..injap mitral/bikuspid org rosak tahap 3 drp 4 tahap n kna dptkn rwtan kat IJN.org ngis sbb rsau kat mak abh..trutama ttg kwangan dtmbh org bljr kat klej swasta..xde jaminan..sbb org xde insurans, n x mmpu nk dptkn rwtn strusnya kat ospital swasta tuk trus ke IJN, kmi mntk surat referer tuk ke ospital kjaan tuk ke IJN..org igt, abh mse tu positif je.. abh kte skit jantung sbnrnye x truk..bole ubat ..abh kte klu skit buah pnggng,tu yg truk.org ngis ble abh ckp camtu..dlm ati tlintas mcm abs x hiraukn je pnyakit org..tp ble dfkrkn smla, org tau sbnrnya tu sbb abh nk sdapkn ati dia ngn org spy x risau.. org x bleh tgk mke mak abh. ble org mke diorg, org nmpk mte mak abh jd merah.org tau mk ngn abh nk ngis.. tp diorg x nk ngis dpn org...lpas dpt surat referer ngn mc 2 mggu drp KPJ ptg tu, org trus blik muar ngn mak abh sbb cardiologist suh dptkn rwtn scpt mgkn. org skit jntng,org tau mk abh tkjut lps cardiologist sahkn org skit..sbb slma ni org sihat...org leh jogging,wat aerobik sumer yg lasak org leh wat..mse blik ke muar..abh ulang bnyk2 kli yg dia trasa tkilan dgn ospital kjaan sbb abaikn bnyi jntung org yg x normal..dia kte klu dia tau dia bwk org g ospital swasta sjk awl2..dia kte dia tkilan sbb x tlintas nk bwk g ospital swasta...dlm ati org x slhkn abh sbb x spe tau ape yg akn dtg lbh2 lg xde pun dlm fmly drp sektor medic.

OSPITAL KERAJAAN


smnggu sblm g KPJ org g ospital kjaan sbb org x leh lift bahu org.bahu org freeze n skit smpi org ngis tahan skit.org g ospital kjaan,doctr tu kte sbb tsalah urat..org mmg rase x puas hati. mustahil slh urat jd camtu..mse tu pn org complain sendi2 org yg len pun ade skit smpi kdg2 kat kwsn sndi tu bngkak, merah ngn freeze..tp pastu doctr tu kte sbb pressure n dia pn slalu mcm tu..org ttp x puas ati.tp nk wat cam ne kn..dia doctr. org diam je..dlm ati org,org mrh..klu dia x rse mcm org rse skit tp dia ngaku dia skit, org sumpah2 doctr tu spy dia akn skit mcm mna org rse skit sbb dia kte dia pn ade rse skit mcm org rse. .pastu mse dia dgr bnyi jntung org gna sttskop,mke dia jd len ..dia cek bnyk2 kli.n nmpk mcm x puas ati..tp dia x kte pape ttg jntung org..knapa dia x nk ckp jntg org ade mslh!!sblm jmpa doctr tu,ade bbrpe lg doctr kjaan len yg org jmpa tp mmg dia x kate pape ttg jntg org..kte sume leh tgk spjg mse doctr ade sttskop ngn diorg..stiap kli cek psakit cnfrm gna stetskop..tp knapa sttskop tu x bfungsi?!doctr gna stetskop sbb nk kira dnyutn jntung norml ngn tuk cek tknn drh je ke?knapa dia x nk ckp jntng org ade mslh..drp thp 1 tuk ke thp 3..ade tempoh..dlm tmpoh tu x leh ke doctr tu tau?xleh ke nk tau skit jntng drp pringkt mild?mmg kna tggu severe ke?mmg kna tggu ospital swasta ke??mmg kna tggu org mnggigil ngn pengsan ke?..pastu ble dh pengsan,dah teruk, kat wad doctr akn tnye knapa awk x cek awl2??..klu dpt doctr yg garang dia akn mrh patient tu...itu ke doctr kn. ini realiti yg blaku kat wad..slh sape?slh patient@ doctr? .. ape gna slogan " kami sedia membantu" emm..skdr pkataan kot..

KAT UMAH

mlm tu smpi muar..mmg rse lmah sgt 1 bdn sbb org sntiasa fkir akn sushkn mak abh...rse bsalah tramat sgt sbb org ade sakit..mak lahir ngn bsarkn org dlm keadaan yg sihat..lpas STPM,org nk bljr n senangkn hdup diorg nk bls sush pyh diorg..tp ni yg blaku..

MASUK WAD

esknye tu g ospital kjaan.ptg kna jmpa doctr smla sbb pg tu doctr suh org bwk ubat yg KPJ bg...doctr mcm x puas ati dgn dos ubat yg KPJ beri (1500mg aspirin/day).. doctr kuarkn kalkulatr n kira..kira pe x tau la..ttbe dia kte x ckup dos plak..dia kte dia pelik dgn management KPJ.. diorg nk kte KPJ pelik..mcm mna dgn management diorg..bgus ke?klu bagus org x kn jd camni. ttbe doctr kte org kna msuk wad. sdehnye..x tfkr lngsung n x sngka org kna duk wad igtkn trus dpt surat referer ke IJN.sedh ble kna pkai bju ijau ngn tag id psakit, org thn ngis ble tgk mak abh..pedih trse dr ati smpi ke tekak..rse x nk je pkai bju ijau tu..tp nes suh pkai..mse salin bju dlm toilet,org ngis.. sblm kuar org ksat air mate..x nk mak abh nmpk org ngis..ble org kuar drp blek air, abh ngn mak xde kat katil org..org nmpk mak abh kat pntu msuk wad.org nmpk.org trus dtg kat mak.. org nmpk mak ngis..mate mak merah, idung mak pun berair..org tau mak mmg kuat. mak x nk tnjuk dia ngis tp org tau n org nmpk mk ngis...org nmpk abh mnghadap dnding tgh ksat air mte dgn sapu tgn dia. pedih rse ati mse tu ble nmpk diorg mcm tu..air mte org pn mleleh kuar...tringat sumer dosa2 yg org wat kat mak abh...trutama dosa2 yg org wat kat mak..sjk aritu org jnji pd dri xnk skitkn ati mak..org nmpk mak sush..org tau mak sush ..sjk drp org kcik lg org nmpk usaha mk bsrkn kmi 4 bradik..org nmpk,tp wat2 x nmpk susah pyh mak...org tau mak slalu sush ati sbb org. ble org skit ni, lg la org tau n sdr org sushkn mak....ari tu mmg bg ksan dlm dri org..tringat sumer yg org dh wat kat mak..dlm 4 org adk brdk, org plg truk, plg bsuk,plg x gna,plg kurng ajr.....nk je org ckp org nk mntk maaf ats sumer dosa org org xnk skitkn ati mak lg ..tp x tkluar..klu abg ke, adk yus ke,pais ke tbce post ni..tlg ckp kat mak abh org nk mntk maaf tp malu..malu sbb bnyk sgt slh org kat mk abh..smpikn maaf org ni bkn skng tp akn dtg..lg 1..mak, sjk ari org nmpk mk ngis sbb mk sush ati ble org skit, org dh xnk jd mcm dlu...org xnk jd degil lg.

INTERVEW SPA8

mse kat wad org igt bnyk bnda..sjk lpas STPM,org x bpe nk pntgkn dri.org dh fkirkn mak abah,ada ksdrn tuk mak ayh mse tu....org igt ble mk pn sush mse org g intrvw spa8 kat jb tuk spra prubatn bln oct '09..org g jb nek bas mygsri ngn mak sbb nk jimat ,btolk mlm,smpi jb kul 10.pastu ,duk kat motel je kat tmn sri skudai,kat motel tu mk tnya nk bilik camne kat org..mak suh org pilih.org ckp nk aircond..org tau mhl tp org nk aircond sbb best..org sdr mmbzr. tp org x fkir mak.mk pun amk blik aircond..mlm tu mk tnye org lapr x.org ckp lapr..pastu mk ajk mkn.org pun jln kki mkn kat kdai.xde kdai len..kmi pn bhnti kat 1 kdai..mk tnye nk mkn ngn mnum ape.org igt lg org mntk mee goreng ngn air fresh oren..tp mse tu mk cme mntk air msk kosong.org tnye ,"mk x nk mkn pape ke"..mk kte "mk x nk. mk dh knyng" ..org pkse gak mk order pape..tp mk ttp kte dh knyang..org dpt rse mk lapo..tp mk ttp x nk mkn..pastu org je yg mkn.mse hri intrvw, org bgun lmbt.tp x lmbt sgt mcm slalu..slalu mk bsing org bgun lmbt.tp aritu mk x bsing pun.kmi pun g bus stop tggu bas bhnti2 tuk g ospital pkr sultanah Aminah,tmpt intrvw..jam mmg dh lewat..perut org rse lapr tp x smpt nk brkfast..org yg dh mkn mlm td pn trase lapr.mk yg x mkn msti lg lapr. smpi kat ospital dh lewat.org tgk skliling..org dgn mak je bwk beg bju..mse dftr kat kaunter,ttbe org x bwk salinan sjil2..ttbe jgk ade sorg metron mrh org sbb x bwk salinan..mcm la org sorg je x bwk..mmg dia mrh org sorg je n mrh dpn2 ..5 mnit lg org kna jwb soaln pnilaian.mk pun ngn sush pyh n lapar tu g cri tmpt fotostat yg x tau nth kat ner dgn jln kaki je tuk fotostat sjil2 org tu...sdeh rse mse tu. mak sush sbb org cuai..ade jgk bdk yg x fotostat sjil tp diorg ade kete tp mak jln kaki..sdehnye rse..org msuk dwan pkse lwat sbb rse srba slh kat mak.smpikn mse nk msuk dwan,metron tu skali lg mrh kat org.mse kna mrh tu org rse reputasi dh tjejas. kbrngkalian org nk dtrima spa8 mmg dh x de.. org rse nk mlwan je metron tu sbb asyk nk cri slh org je.metron tu siap ckp dgn nada tggi sblm msuk dwan."awk sy perhatikn dr mula ..mcm ni ke nk diambil tuk kkitgn ksihtn jgn igt org intrvw tu amk awk sbb tgk mse intrvw je.dr mula tau..dr mula..sy yg perhati" rse nk ngis je..malu pun ade.tp geram plg bnyk..tp org igt mk slalu psan spy sabo..org pun wat x dgr je konon2 bkn org yg dia mrh wlpn ati sakit sgt...dh abis jwb org ltak soaln kat tepi.sblm mse tamat org dh siapkn jwb soaln.tp ble mse dh tamat dia x amk lg ktas org.dh tu dia amk plg last skali wlpn org duk dpn skali.kcewanye ati.dh cnfrm la kn x dpt..dkira hntr last. jwb. kluar dr dwan mak dh blik.mak siap hntrkn lg sjil org tu..pastu kmi g makan kat kafe ospital.org ilng slera dh mse tu..dgn kna mrh,rse bslh lg..tp mk suh gk mkn.org pun mkn..msetu mk mkn.tp mk mkn kueh..kueh mne knyng..org suh mk mkn yg berat ckit mk kte xpe mk mmg mkn ckit..ttbe mk cite ttg dia g fotostat..ksian kat mak.mk kte kat kdai td tu dia yg smpi dulu.tp org kdai utamakn org len yg bwk kete bsr wlpn dh nmpk mk jln kaki..geram sy ble mk ckp cmtu rse nk g je mrh org kdai tu.. ksian tgk mk..mse intrvw pn smpi..mse msuk blik tuk di intrvw,alamak huh dlm ati org "mati org metron yg 2 kli mrh org tu jd intrvwer org..mati..mati..matii.."..tp org truskn je la di intrvw.kluo je mk tnye cmne? org ckp kat mak dia tnya ttg nurse ngn medical lab.bnyk kli dia tnye org xnk jd nurse ke?bnyk2 kli jgk org jwb org x nk nurse...sblm kuar skali je org ckp klu tpske jd nurse org trima je nurse..pastu ade mkck dtg kat org dia kte "npe ckp xnk..ckp je nk..sush la awk klu jwb x nk"..org pndng mak..mak senyum je... pas tu kmi pun balik nek mygsri dr stesen bas larkin...mse blik tu tau mmg x dpt dh spa8 sbb asyk kna attack dgn metron dh la x de kabel tuk tlg org..tp org x ckp ngn mak..org diam je.

BHENTI BELAJAR

Kuar je wad, org rase letih tp cover2 wat biase jek..slera mkn org mule ilang sbb fkirkn sgt.abis mc org blik ostel..mk abh antr..mak abh risau sgt. Dlm kete org duk sblh driver.blkng org mak, mak caring sgt mk suh org baringkn kerusi ngn pkai slimut..sedinya rase..syu je ati..mse org baring,org dgr mak bdoa..bzkir.. org tau spjg jln dia doakn org wlpn ade mse org ttdo tp org tau..spjg jln rse pedih sgt ati.. abh pn suh org bhnti bljr sbb org skit..dia suh org smbung blik pas sihat..org lg sdeh ble dia suh bhnti..klu org bhnti, org x tau pe yg akn blku ble x abis bljr.. lg pun ble org akn sihat..kte sumer x tau..jd baik org truskn bljr..pas 2 mggu berat bdn org trun 5 kg.x slera nk mkn..fkrn asyk kat fmly je.tp org truskn bljr mcm biase..spt biase dh staun org duk ostel,hari2 org wajib tel mak. Skng, org lbh lme ckp ngn mak kat tel..nth knape nth org rse rndu sgt kat dia..kkdng dh ckp ngn dia tp org msih rse x puas ckp ngn dia..jd org tel la lg skali ..wlpn x tau nk ck pe..org ttp cbe cri idea tuk ckp..nk je ckp syg kat mak..tp org x pnh luahkn..rse berat je mulut..klu abg ke,adk yus ke, faiz ke..klu tbace blog ni, ckpkn kat mak org syg dia ea..

ALLAH MAHA ADIL

3 mggu pas kuar wad..org tel mak lpas ade miscol drp no abh.. org igt lg mse tu mak kte ade surat drp spa8.org igt surat pngesahan spa8 dh trima pmohonan org tuk pkhdmtn awam..mak kte org dpt SPA8 tuk jd pelatih tuk kursus juruteknologi makmal perubatan..waaaaa..apynyeeeeee..alhamsulillah..Allah bg sush kat org sblm dia bg ksenangan n harapan drp ALLAH tu smemangnye sntia ada..mse tu org btul2 sedar ALLAH MAHA ADIL..n org tau msti berkat doa drp seorang ibu..tma ksih mak..n tma ksh kat abah sbb sntiasa yakin yg org akn diterima SPA8 tuk program spara perubatan.

APPOIMENT KAT IJN

28/12/09 tarikh appoiment org kat IJN..mlm sblm appoiment tu kmi tdur kat umah pakcik.siang tu, pakcik yg bwa kmi ke IJN.mse kat ijn,org xde insurans ngn bkn kaki tgn kjaan.jd byrn rawatan org di cas sbg private patient sbb umo org ats 21 taun,bkn tanggungan mak ayh.jd x leh gunakan gerenty letter pkje kjaan mak @ abh....kcewa sgt..dh la mse tu org dh bhnti klej swasta..xde duet..twrn SPA x confrm akn dtrima sbb medical checkup x siap lg ..tkut doctr sahkn org x lyk ikut kursus tu..mak abh pun bkn rg senang..tp mse pndftrn kat kaunter IJN..dia kte org leh wat rayuan kat unit pentaksiran sbb mak abh kje kjaan..dmgkn dpt dkurngkn byrn... sedehnye.. bnyknye org gnakn duet mak abah.. mse kat ijn org kn wat ECG sbb ECG drp KPJ dh lbh drp tmpoh.org tgk ECG org pelik bbnding kat ospital kjaan ngn KPJ.tp org bknnye pndai bce ECG mgkn ok kot..nth la..pastu org, mak, abh pun msukla blik cardiologist..pastu pas checkup, doctr kte kna wat lg echo-cardiac..bnda yg paling org benci...x ske kna wat echo-cardiac..doctr tu sndri yg wat echo, bbza ngn ospital kjaan..kat ospital kjaan,pembntu prubatan yg wat echo..lme jgk wat echo tu rsenye lbh 30 minit smpi org trase ngntuk n tpkse tahan mate drp tertido..mse wat echo tu bnyk bnda yg org nk tnye kat doctr sbb ade bnda yg org x fhm pe yg doctr tu bncang ngn spe ntn yg ade kat ctu..x tau la sbb x dpt tgk mke n nme dia sbb org pndng arah yg btntngn, slesai je echo org g blik doctr tu smula.. dpctr kte kna wat pmbdhn..tp dia kte ade 2 pilihn sme ade nk wat pmbdhn @ follow up stiap 6 bln..mse tu mk ngn abh ngis bjurai air mte diorg..org thn je..mmg nk ngis..tp ogr x leh ngis.. mmg dh lmah tp org cbe jd kuat..dlm surah fatir ayat 38 “sungguh, Allah mengetahui yg ghaib (tersembunyi) di langit dan di bumi.sungguh, Dia maha mengetahui segala isi hati”org tau org boleh smbuh.. org lahir dlm keadaan normal..tp ttba org sakit.org tau mk abh memang sdeh sbb ttbe org sakit jntung org fhm. lg 1,mk abh x nk x nk ade parut pmbdhn..org tnye doctr, mmg permnent damage ke? Doctr kte ye.. xpe org yakin boleh baik tnpa pmbdhn yg tngglkn parut tu..
Appoiment medical checkup tuk msuk KKM

Risaunye..x tau la doctr akn sah kn org layak @ x..lpas tggu bbrpe jam..akhrnye doctr sahkn org layak..alhamdulillah….



Pendaftaran di Kolej teknologi makmal perubatan

jumaat, 1 januari 2010 org daftar kat kolej teknologi makmal perubatan(KTMP),institute penyelidikan perubatan (IMR)..alhamdulillah sgt.. sbb dlu pnh ckp kat mak, “ mak nt org msuk IMR”..akhirnya Allah makbulkn doa org..smga org dpt lalui ari2 kat KTMP dgn redha n dpt keberkatan dr Allah .. alhamdulillah juga sbb sakit sendi org smakin hilang.n org jarang makan ubat.walaupun jarang makan ubat tp org x sakit n pnat spt yg org sangka..alhamdulillah.

Saturday, 6 March 2010

BAIK SANGKA

Abu Huraurah r.a meriwayatkann bhw Rasulullah SAW bsabda yg bmksd:” ALLAH SWT bfirman, ‘ Aku sesuai dgn prasangka hamba-ku kpd diri-ku.” (rwyat al-Bukhari).

Rasulullah SAW bersabda, mksd hadis riwayat Muslim : “jgnlah kamu mati melainkn dlm keadaan kamu berbaik sangka dgn Allah.”

Apa mksd bsangka baik dgn Allah? Bsangka baik d sni adalh rasa tkut dan harap yg saling bgandingan, ataupun rasa takut mengatasi rasa harap.
Dengan siapa kita perlu bersangka baik? Dengan Allah lebih utama dan kemudian sesame manusia, lebih2 lagi sesame muslim.

SEORANG HAMBA YANG BERSANGKA BAIK DENGAN ALLAH:
• Apabila mlakukn sbrg ibadah, dia bersangka baik bhw Allah akn menerima ibadahnya itu dan membalas dgn sebaik2 ganjaran pahala
• Apabila berdoa dia tahu bhw Allah akan memakbulkan doanya.
• Apabila dia berdosa, segera bertaubat dan bersangka baik bhw Allah pasti menerima taubatnya dan mengampunkan dosanya
• Apabila ditimpa musibah, dia akan bersangka baik bhw di sebalik ujian itu ada hikmaknya.

REAKSI SEORANG HAMBA YANG BERSANGKA BAIK SESAMA MANUSIA LAIN
• Memandang seseorang dari sudut positif dan mengabaikan sisi negative
• Tidak menyebarkan keburukan saudara seislam yagng lain
• Nasihat-menasihati andai ada kekurangan yg tserlah pd individu tersebut
• Saling mendoakn kesejahteraan
• Mudah memaafkan

Semoga hati-hati kita dilimpahi baik sangka dengan sgala2nya, bai sangka kepada ALLAH, sesame manusia dan terhadap segala peristiwa yang menimpa kita.